Παγκόσμια ημέρα μνημείων και τοποθεσιών
Η 18η Απριλιου κάθε χρονου εχει ορισθει από την UNESCO και το Διεθνες Συμβουλιο Μνημειων και Τοποθεσιων , ως παγκοσμια Ημερα των Μνημειων.
Για το ετος 2011,προταθηκε ως θεμα « Η Πολιτιστικη Κληρονομια του Νερου»
Ο τιτλος «φωνες νερου μυριαδες» αποτελει αναφορα στην ποιηση του Οδυσσεα Ελυτη.
Υπαινισεται την αστειρευτη σημασια των υδατινων πηγων για την ζωη των ανθρωπων ,που τροφοδοτησε εργα θαυμαστα,πλουσια σε στοχασμους,αφηγησεις και εικονες.
Ο λογοτυπος της δρασης αποτελει μια συνθεση από απλοποιημενα ιδεογραμματα και συμβολα αρχαιων γραφων της Μεσογειου που δηλωνουν το Νερο.τη Γη και τον Ηλιο.
Η πολιτιστικη κληρονομια του νερου,δεν αφορά μονο στην τεχνολογια και στην αρχιτεκτονικη που εχουν αναπτυχθει για την διαχειρηση και αξιοποιηση του νερου,αλλα και σε αυλες αξιες που εχουν διαμορφωσει τις πεποιθησεις και τις πρακτικες μας.
«πλαι στο τρεχουμενο νερο του ποταμου η φυση ανθιζει και όλα τα ζωντανα πλασματα χαιρονται τη δροσερη ομορφια της»
Νερο(ν) . Ουδετερο του μεταγενεστερου επιθετου νηρος , «προσφατος,φρεσκος»,συνηρημενος τυπος του αρχαιου νεαρος . Η λεξη απεκτησε τη σημερινη της σημασια από την συνεκφορα νεαρον / νηρον υδωρ,στην όποια το επιθετο υπερισχυσε του ουσιαστικου και το αντικατεστησε στην καθημερινη ομιλια.(Γ.Μπαμπινιωτης, λεξικο).
Υδατα ευλογιας και χαριτος.
Το νερο δεν συνδεθηκε μονο με την υγιεινη και την περιποιηση του σωματος. Καθως πηγαζει από τα εγκατα της Γης ,αποτελεσε βασικο στοιχειο θρησκευτικων τελετουργιων που με την μεταφορικη εννοια της καθαρσης αποσκοπουσαν στην υγεια της ψυχης. Τροφοδοτησε εικονες από ισχυρους και απροβλεπτους δαιμονες, προσφεροντας αλλοτε την αφθονια κι αλλοτε απειλωντας με καταστροφη. Αντιθετα ,οι αναβλυζουσες πηγες και οι ημερες λιμνες κατοικηθηκαν από δροσερα κοριτσια, τις Ναιαδες του αρχαιου μυθολογικου τοπιου,τις νεραιδες των παραμυθιων.
«Νερα καθαρια και γλυκα,νερα χαριτωμενα,
Χυνονται μες στην αβυσσο τη μοσχοβολισμενη,
και περνουνε το μοσχο της,κι’αφηνουν τη δροσια τους,
κι ουλα στον ηλιο δειχνοντας τα πλουτια της πηγης τους,…»
…(Διονυσιος Σολωμος)
[αμφι δ’υδωρ ψυχρον κελαδει δι’υσδων μαλινων, αιθυσσομενων δε φυλλων κωμα καταρρει (Σαπφω).
Αναζητωντας τα ιχνη του Αραχθου ποταμου,την πολιτιστικη κληρονομια του και την βιωσιμη διαχειρηση του.
Νικος Φακιτσας Αρχιτεκτων μηχανικός
Τομεαρχης πολιτισμου ΝΔ Αρτας
clicknews
Για το ετος 2011,προταθηκε ως θεμα « Η Πολιτιστικη Κληρονομια του Νερου»
Ο τιτλος «φωνες νερου μυριαδες» αποτελει αναφορα στην ποιηση του Οδυσσεα Ελυτη.
Υπαινισεται την αστειρευτη σημασια των υδατινων πηγων για την ζωη των ανθρωπων ,που τροφοδοτησε εργα θαυμαστα,πλουσια σε στοχασμους,αφηγησεις και εικονες.
Ο λογοτυπος της δρασης αποτελει μια συνθεση από απλοποιημενα ιδεογραμματα και συμβολα αρχαιων γραφων της Μεσογειου που δηλωνουν το Νερο.τη Γη και τον Ηλιο.
Η πολιτιστικη κληρονομια του νερου,δεν αφορά μονο στην τεχνολογια και στην αρχιτεκτονικη που εχουν αναπτυχθει για την διαχειρηση και αξιοποιηση του νερου,αλλα και σε αυλες αξιες που εχουν διαμορφωσει τις πεποιθησεις και τις πρακτικες μας.
«πλαι στο τρεχουμενο νερο του ποταμου η φυση ανθιζει και όλα τα ζωντανα πλασματα χαιρονται τη δροσερη ομορφια της»
Νερο(ν) . Ουδετερο του μεταγενεστερου επιθετου νηρος , «προσφατος,φρεσκος»,συνηρημενος τυπος του αρχαιου νεαρος . Η λεξη απεκτησε τη σημερινη της σημασια από την συνεκφορα νεαρον / νηρον υδωρ,στην όποια το επιθετο υπερισχυσε του ουσιαστικου και το αντικατεστησε στην καθημερινη ομιλια.(Γ.Μπαμπινιωτης, λεξικο).
Υδατα ευλογιας και χαριτος.
Το νερο δεν συνδεθηκε μονο με την υγιεινη και την περιποιηση του σωματος. Καθως πηγαζει από τα εγκατα της Γης ,αποτελεσε βασικο στοιχειο θρησκευτικων τελετουργιων που με την μεταφορικη εννοια της καθαρσης αποσκοπουσαν στην υγεια της ψυχης. Τροφοδοτησε εικονες από ισχυρους και απροβλεπτους δαιμονες, προσφεροντας αλλοτε την αφθονια κι αλλοτε απειλωντας με καταστροφη. Αντιθετα ,οι αναβλυζουσες πηγες και οι ημερες λιμνες κατοικηθηκαν από δροσερα κοριτσια, τις Ναιαδες του αρχαιου μυθολογικου τοπιου,τις νεραιδες των παραμυθιων.
«Νερα καθαρια και γλυκα,νερα χαριτωμενα,
Χυνονται μες στην αβυσσο τη μοσχοβολισμενη,
και περνουνε το μοσχο της,κι’αφηνουν τη δροσια τους,
κι ουλα στον ηλιο δειχνοντας τα πλουτια της πηγης τους,…»
…(Διονυσιος Σολωμος)
[αμφι δ’υδωρ ψυχρον κελαδει δι’υσδων μαλινων, αιθυσσομενων δε φυλλων κωμα καταρρει (Σαπφω).
Αναζητωντας τα ιχνη του Αραχθου ποταμου,την πολιτιστικη κληρονομια του και την βιωσιμη διαχειρηση του.
Νικος Φακιτσας Αρχιτεκτων μηχανικός
Τομεαρχης πολιτισμου ΝΔ Αρτας
clicknews
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου