Η τεχνολογία οδηγεί την κούρσα της καινοτομίας

Tα πέντε "προσόντα" των καινοτόμων επιχειρηματιών είναι η αμφισβήτηση, η παρατηρητικότητα, η δικτύωση, ο πειραματισμός και η συλλογικού χαρακτήρα σκέψη.

Οι τεχνολογικές είναι οι πλέον καινοτόμους εταιρείες στον κόσμο. Στη σχετική λίστα που δημοσίευσε στην ιστοσελίδα του το αμερικανικό οικονομικό περιοδικό "Forbes", 22 από τους 100 επιχειρηματικούς κολοσσούς προέρχονται από τον κλάδο της υψηλής τεχνολογίας και μάλιστα στις δύο πρώτες θέσεις δεσπόζουν οι Salesforce.com και Amazon.com.

Σημειώνεται πως η λίστα με τις "περισσότερο καινοτόμους εταιρείες στον κόσμο" καταρτίστηκε ύστερα από 8ετή έρευνα των καθηγητών Clayton M. Christensen (Harvard Business School), Jeff Dyer (Brigham Young University) και Hal B. Gregersen (INSEAD) και περιλαμβάνεται στο βιβλίο τους που εκδόθηκε πρόσφατα με τίτλο "Το DNA των καινοτόμων".

Σύμφωνα με τους συγγραφείς, οποιοδήποτε στέλεχος μπορεί να επιδράσει δημιουργικά μέσα σε μια επιχείρηση. Τα πέντε "προσόντα" των καινοτόμων επιχειρηματιών είναι η αμφισβήτηση, η παρατηρητικότητα, η δικτύωση, ο πειραματισμός και η συλλογικού χαρακτήρα σκέψη.

Οι κίνδυνοι
Η "οικονομική κρίση", οι "ρυθμιστικές και νομοθετικές αλλαγές" και η "αυξημένη ανταγωνιστικότητα" αποτελούν τους τρεις κορυφαίους κινδύνους κορυφαίων στελεχών επιχειρηματικών κολοσσών του πλανήτη, σύμφωνα με τα αποτελέσματα του Global Risk Management Survey της Aon (εταιρείας που δραστηριοποιείται στη μεσιτεία ασφαλίσεων, αντασφαλίσεων και υπηρεσιών διαχείρισης κινδύνων).


Στην έρευνα, που διεξάγεται κάθε διετία, στελέχη 960 επίλεκτων επιχειρήσεων από 58 χώρες παγκοσμίως, ερωτήθηκαν, μεταξύ άλλων, για το ποιους θεωρούν ως τους σημαντικούς κινδύνους που απειλούν τη δραστηριότητά τους, κατά πόσο είναι έτοιμοι να τους αντιμετωπίσουν και τι αντίκτυπο πιστεύουν ότι μπορεί να έχουν αυτοί για την επιχείρησή τους.

Πέραν των προαναφερόμενων οι κίνδυνοι που ακολουθούν κατά σειρά προτεραιότητας είναι η "πληγή φήμης", η "διακοπή εργασιών", η "αδυναμία καινοτομίας/ικανοποίησης αναγκών πελατών", η "αδυναμία διατήρησης/προσέλκυσης ανθρωπίνου δυναμικού", οι "αλλαγές στην τιμολόγηση καταναλωτικών αγαθών", η "κατάρρευση τεχνολογικών συστημάτων" και οι "κίνδυνοι ταμειακών ροών/ρευστότητας".

Αξιοσημείωτη είναι η, για πρώτη φορά στην ιστορία της έρευνας, ένταξη του κινδύνου της "αδυναμίας καινοτομίας και ικανοποίησης πελατών" στη λίστα των 10 σημαντικότερων κινδύνων (6η θέση), γεγονός που αντανακλά την αυξημένη απειλή που αισθάνονται τα στελέχη επιχειρήσεων παγκοσμίως για απώλεια του μεριδίου αγοράς τους εξαιτίας κάποιων πιο καινοτόμων ανταγωνιστών τους.

Επίσης, για πρώτη φορά, στη λίστα των σημαντικότερων κινδύνων εμφανίζεται φέτος η "κατάρρευση τεχνολογικών συστημάτων" (9η θέση), εξαιτίας της συνεπαγόμενης διακοπής εργασιών και απώλειας φήμης που ένας τέτοιος κίνδυνος μπορεί να επιφέρει.

Από τα συμπεράσματα της έρευνας προκύπτει πως εξαιτίας της οικονομικής κρίσης πολλές εταιρείες διέκοψαν τις εργασίες Ερευνας και Ανάπτυξης (R&D), μείωσαν τις επενδύσεις τους στην τεχνολογία και "πάγωσαν" προσλήψεις.

Πάντως, οι επιχειρηματίες αντιλαμβάνονται πως αυτή η στρατηγική, σε μακροχρόνια βάση, δεν αποφέρει αποτελέσματα και συνειδητοποιούν πως θα πρέπει να αρχίσουν να επενδύουν και πάλι στους τομείς αυτούς, προκειμένου να επιβιώσουν και να αναπτυχθούν.

Στρατηγική
Η καινοτομία κατά τους ειδικούς δίνει πνοή στην παγκόσμια οικονομία, γι' αυτό και πρέπει να αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα των επιχειρήσεων.

Ολοι γνωρίζουν πως επαναστατικές ιδέες άλλαξαν τη μορφή ολόκληρων βιομηχανιών και διοχέτευσαν τεράστιο πλούτο. Για παράδειγμα, το iPod της Apple "τέλειωσε" το Walkman της Sony. Η στρατηγική "δωρεάν" της Skype έμπλεξε τις? γραμμές της AT&T.

Οι επιχειρηματικοί κολοσσοί που συμπληρώνουν τη 10άδα
Εκτός από τις εταιρείες υψηλής τεχνολογίας, στο "Τοπ 10" της λίστας του "Forbes" περιλαμβάνονται η Intuitive Surgical (3η θέση, σχεδιάζει, κατασκευάζει και προωθεί παγκοσμίως χειρουργικά συστήματα), η Tencent Holdings (4η, η πιο "καυτή" πλατφόρμα ηλεκτρονικών μηνυμάτων στην Κίνα), η Hindustan Unilever (6η, η μεγαλύτερη εταιρεία καταναλωτικών προϊόντων στην Ινδία), η Natura Cosmeticos (8η θέση, βραζιλιάνικη εταιρεία καλλυντικών), η Bharat Heavy Electricals (9η, ινδικός όμιλος ενέργειας και υποδομών) και τέλος η Monsanto (10η, εταιρεία παραγωγής αγροτικών προϊόντων - βιοτεχνολογίας).

Η λίστα του FORBES

75,1%
Η Salesforce.com δεσπόζει στην κορυφή της σχετικής λίστας και αποτελεί το σύμβολο αυτού που ονομάζεται software as a service, καθώς έχει πλασάρει στην αγορά το πιο επιτυχημένο μοντέλο πώλησης CRM λογισμικού με τη μορφή υπηρεσίας.

58,9%
Η Amazon.com, που ακολουθεί, παρέχει τις υπηρεσίες της σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης. Πρόσφατα δε άρχισε να προσφέρει βιβλία προς ενοικίαση σε φοιτητές μέσω της ηλεκτρονικής συσκευής ανάγνωσης Kindle.

48,2%
Την 5η θέση καταλαμβάνει η Apple, που λάνσαρε το λειτουργικό σύστημα Mac OS X Lion, ενώ οι θαυμαστές της περιμένουν εναγωνίως το επόμενο iPhone. Το τελευταίο έτος τα κέρδη της εταιρείας του Στιβ Τζομπς εκτινάχτηκαν 125%!

44,9%
Ακολουθεί στην 7η θέση η Google, που έριξε στην αγορά μια ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης κατά τα πρότυπα του Facebook, την οποία σύμφωνα με φήμες σχεδιάζει να εμπλουτίσει και με παιχνίδια.

Έθνος

Σχόλια