4ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Σάτιρας Ερασιτενχικών Θιάσων "Μώμος ο Πατρεύς"


Το Πανελλήνιο Φεστιβάλ Σάτιρας Ερασιτεχνικών Θιάσων «Μώμος ο Πατρεύς», συνεχίζει και φέτος για 4η χρονιά στο Πατρινό Καρναβάλι, να δίνει βήμα στους ερασιτέχνες με πρωτεύοντα σκοπό τη σάτιρα που τόσο έχουμε ανάγκη. Με μεγάλη μας χαρά υποδεχόμαστε θιάσους, από 12 πόλεις της χώρας, να εκφραστούν μέσω του θεάτρου κι όλοι μαζί να προσφέρουν στο κοινό ένα διήμερο διασκέδασης αλλά και προβληματισμού.
Το Φεστιβάλ διοργανώνουν η Κοινωφελής Επιχείρηση Δήμου Πατρέων-Καρναβάλι Πάτρας, το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Πάτρας και το Ερασιτεχνικό Σχήμα Πάτρας «ΡΕΦΕΝΕ» και τελεί  υπό την αιγίδα της «Εταιρείας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων, Μουσικοσυνθετών & Μεταφραστών» και με την υποστήριξη του Πολιτιστικού Οργανισμού του Δήμου Πατρέων.

Το Φεστιβάλ Σάτιρας Ερασιτεχνικών Θιάσων «Μώμος ο Πατρεύς» σχεδιάστηκε στοχεύοντας αφενός στην επανασύνδεση της σάτιρας με το Πατρινό Καρναβάλι με όχημα το θέατρο (αναπολώντας την παλιά καλή επιθεώρηση) και αφετέρου στην δημιουργία ενός κόμβου καρναβαλικών πολιτιστικών συναντήσεων στην Πρωτεύουσα του Καρναβαλιού.
Το 4ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Σάτιρας Ερασιτεχνικών Θιάσων «Μώμος ο Πατρεύς» θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 3 και το Σάββατο 4 Φεβρουαρίου στο Δημοτικό Θέατρο «Απόλλων» σύμφωνα με το ακόλουθο πρόγραμμα:

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΗΜΕΡΟΥ
«ΜΩΜΟΣ ο ΠΑΤΡΕΥΣ  2012»
4ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικών ομάδων
Πάτρα 3,4 Φεβρουαρίου 2011
Δημοτικό Θέατρο «Απόλλων»

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 3/2/ 2012 Ωρα: 21:15
Τιμητικό Θεατρικό Αφιέρωμα στη Σάτιρα και τους ανθρώπους που την έχουν υπηρετήσει.
Έναρξη Φεστιβάλ-Χαιρετισμοί
Αφιέρωμα
O σατιρικός συγγραφέας Μπάμπης Τσικληρόπουλος
-Παρουσίαση: Θεατρική Ομάδα «Γ. Σουρής» της Σύρου.
Διάρκεια: 5 λεπτά.
-Παράσταση
«Ωχ  τα νεφρά μου» του Μ. Τσικληρόπουλου από τον Θεατρικό Όμιλο «Γεώργιος Σουρής» της Σύρου. Μαύρη κωμωδία  – σάτιρα ηθών, που παρασύρει  σε ένα  πολύπλευρο ταξίδι  γεμάτο συγκίνηση και γέλιο.  Διάρκεια: 85 λεπτά.
ΣΑΒΒΑΤΟ 4/2/ 2012 Ωρα: 17:00 & 20:30(2 παραστάσεις)
Παράσταση «Μώμος 2012» - Διαγωνιστικό Μέρος
Σπονδυλωτή  παράσταση των  διαγωνιζόμενων δρωμένων με σατιρικές γέφυρες
Διάρκεια 140 λεπτά (με δεκάλεπτο διάλλειμα)
Ψηφοφορία κοινού
Απονομή βραβείων - Λήξη Φεστιβάλ
ΣΕΙΡΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ  ΤΩΝ ΟΜΑΔΩΝ
ΣΤΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ  ΤΟΥ «ΜΩΜΟΥ 2012»(4-2-2012)
1. Θεατρικό  Εργαστήρι  "Η Αυλαία" ΠΑΡΓΑ
«Συφ-Ιλιάδα & Αφρ-Οδύσσεια    Σ. Πιτσαρού  ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ
2. Θεατρικό  Εργαστήρι  ΠΑΛΑΙΑΣ ΦΩΚΑΙΑΣ   Δ. Σαρωνικού
«Το κατσαβίδι» (Αγνώστου)  ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ
3. Θεατρική  Ομάδα  "Διάφανο Θέατρο"   ΠΑΤΡΑ
«Της Μουνουχίας το κάγκελο»  Ι. Σιδηρόπουλου ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ
4. Μορφωτικός  Σύλλογος "Ο Καποδίστριας"  ΑΙΓΙΝΑ
«Το πέτρινο καράβι» (Γ. Μαρίνου)  ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ
5. Θεατρική  Ομάδα  Π. Σ.  ΠΟΛΥΓΥΡΟΣ
«Το στραβόξυλο»  Δ.. Ψαθά  (Απόσπασμα)
ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ
6. Θεατρική  Ομάδα  "Υποκριτές"   ΠΑΤΡΑ
«Καμία σχέση»  Α. Δήμου- Σ. Δούβρη  (Διασκευή Σ. Δούβρη)
7. "Τριφυλιακό  Ερασιτεχνικό Θέατρο"  ΦΙΛΙΑΤΡΑ
«Γκόλφω FOREVER»   Ν. Σπυρόπουλου (Απόσπασμα)
8. Θεατρική  Ομάδα  "Γκαργκάνια" Π. Σ.  «Κλειγένης» ΙΕΡΙΣΣΟΣ
«Πλούτος» Αριστοφάνη  (Απόσπασμα)
9. Θεατρική  πορεία   "Ανοιχτά πανιά"  ΛΑΓΟΝΗΣΙ  Δ. Σαρωνικού
«Πίνω για να μη βλέπω καθαρά»  Γ. Μακρή  ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ
10. Πολιτιστικός   σύλλογος  "Ο Φάρος"  Ν. ΜΟΥΔΑΝΙΑ
«Class of  ‘85»  Σ. Παγώνα   ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ

Το Ερασιτεχνικό Σχήμα Πάτρας  «Ρεφενέ» συμμετέχει  με θεατροποιημένες, μουσικές γέφυρες ανάμεσα στα δεκάλεπτα.
Η Κριτική Επιτροπή της τελικής φάσης παρακολουθεί την σπονδυλωτή παράσταση των  δεκαλέπτων και συνεδριάζει μετά το τέλος της για να δώσει τα βραβεία.
Τα  εννέα (9) βραβεία της τελικής φάσης  είναι τα ακόλουθα:
• Πρωτότυπου Σατιρικού Κειμένου & Επιλεγμένου Σατιρικού Κειμένου (1+1)
• Πρωτότυπου Σατιρικού Τραγουδιού  & Διασκευασμένου Σατιρικού Τραγουδιού (1+1)
• Ανδρικού ρόλου & Γυναικείου ρόλου (1+1)
• Κοστουμιών (1)
• Κοινού (1)
• Καλύτερου σατιρικού δεκαλέπτου (1).
- Όλα τα βραβεία συνοδεύονται από αναμνηστικά διπλώματα και αγαλματίδια και δεν είναι χρηματικά.
- Στη διακριτική ευχέρεια της Κριτικής Επιτροπής είναι να απονέμει επαίνους ή ειδικές βραβεύσεις.
- Το βραβείο «Κοινού» προκύπτει δια ψηφοφορίας, από τους θεατές της παράστασης και δεν αφορά βεβαίως, διαγωνιζόμενους θιάσους από τη Πάτρα.
ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ «ΩΧ ΤΑ ΝΕΦΡΑ ΜΟΥ»(3-2-2012)
Από το πρόγραμμα της  παράστασης Του Θ.Ο. «Γ. Σουρής»
Ο Μπάμπης Τσικληρόπουλος, οπό τους πρωτοπόρους Έλληνες συγγραφείς της ρεαλιστικής «φέτας ζωής», αλιεύει από το δρόμο ζωντανά πρόσωπα και καταστάσεις με διαλόγους που είναι αστραποβόλοι και έχουν κάτι ακαριαίο. Το «Ωχ, τα νεφρά μου» είναι μια σάτιρα ηθών που ισορροπεί μεταξύ κωμωδίας και δράματος. Το θέμα του, είναι ένα ζήτημα που έχει απασχολήσει έντονα την ελληνική κοινή γνώμη. Ο λόγος του, αβίαστος με αψεγάδιαστο ύφος μαύρης κωμωδίας, μας παρασύρει σε ένα έργο πολύπλευρο γεμάτο συγκίνηση και γέλιο με έξοχη διαδοχή καταστάσεων και απρόβλεπτο φινάλε. Έφυγε πρόσφατα από τη ζωή αφήνοντας μας, άλλο ένα διαμάντι της σύγχρονης ελληνικής γραφής.
ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΟΥ ΛΕΑΝΔΡΟΥ ΠΟΛΕΝΑΚΗ
ΑΥΓΗ 12/12/2010
Μαύρη κωμωδία
Το μεταπολεμικό κοινωνικό προφίλ της γειτονικής Ιταλίας το έφτιαξε ο ιταλικός νεορεαλιστικός κινηματογράφος, που  είχε όμως πίσω του μια πολύ γερή, συνεχή θεατρική παράδοση αιώνων. Ο  αντίστοιχος ελληνικός λαϊκός κινηματογράφος των δεκαετιών ’50-’60 δεν είχε πίσω του τέτοια παράδοση και δεν κατάφερε να παίξει ανάλογο ρόλο, υποκύπτοντας κατά μεγάλο μέρος στη σαγήνη του “μελό” και στον πειρασμό του “αίσιου τέλους”. Το νεοελληνικό θεατρικό έργο, που αναγεννήθηκε κυριολεκτικά απ’ την τέφρα του μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, θέλησε να παίξει τον ίδιο ρόλο, περνώντας μέσα από τη ρεαλιστική του φάση της ονομαζόμενης “φέτας ζωής”. Εκ των πραγμάτων, όμως, απευθυνόμενο σε ένα πιο περιορισμένο, μικρότερο κοινό, δεν μπόρεσε να επηρεάσει την κρίσιμη μάζα και να προκαλέσει ζύμωση. Λίγο αργότερα, με την εισβολή της τηλεόρασης, ιδιαίτερα της ιδιωτικής όλα έγιναν χώμα.
Στη γενιά των πρωτοπόρων Ελλήνων θεατρικών  συγγραφέων της ρεαλιστικής “φέτας ζωής” που προανέφερα, εντάσσεται αναμφίβολα ο Μπάμπης Τσικληρόπουλος. Αλιεύει από τον δρόμο τα ζωντανά πρόσωπα και τις καταστάσεις, οι διάλογοί του είναι αστραποβόλοι, έχουν κάτι ακαριαίο.
Το “Ωχ τα νεφρά μου” έχει ως θέμα του ένα ζήτημα που είχε απασχολήσει παλιότερα  έντονα την ελληνική κοινή γνώμη  από τις στήλες των εφημερίδων και δεν είναι άλλο από το φημολογούμενο εμπόριο ανθρωπίνων οργάνων για μεταμόσχευση. Ένα θέμα πάντοτε ανοιχτό, καυτό και πολύ επικίνδυνο. Πολύ επιδέξια ο Τσικληρόπουλος αναπτύσσει το έργο σε αύξοντες ρυθμούς μαύρης κωμωδίας, πλέκοντας έναν σπινθηροβόλο διάλογο ανάμεσα σε δύο περιθωριακούς άντρες και μια “αμαρτωλή” γυναίκα. Δύο ρακοσυλλέκτες που τους συνδέει ένα αίσθημα βαθιάς και αγνής φιλίας, τον “περπατημένο” Μητσάρα και τον “αγαθό” Μπούλη, που όνειρό του είναι να κάνει ένα ταξίδι μακρινό σε τόπους εξωτικούς, με μαγευτικές παραλίες και φοινικόδεντρα… Καθώς αρχίζει το έργο, οι δύο φίλοι έχουν πέσει… στα νύχια μιας φιλανθρωπικής αδίστακτων εμπόρων ανθρωπίνων οργάνων! Με εκπρόσωπό της τον ψευτοθρησκευόμενο… κύριο Νεφρά. Τι εύρημα! (...)
(…)  Κάνω την υπόθεση ότι ο συγγραφέας επηρεάστηκε από μια παλιά αμερικανική ταινία του Σλέσινγκερ (“Ο καουμπόι του μεσονυκτίου”), με τους Γιον Βόιτ και Ντάστιν Χόφμαν στους ρόλους δύο περιθωριακών τύπων της Νέας Υόρκης που επίσης τους συνδέει βαθιά φιλία, όπου ο ένας από τους δύο κάνει πράγματι στο τέλος “δώρο” το ποθητό ταξίδι στον φίλο του, διαπράττοντας ληστεία με φόνο. Αλλά αυτό ήταν ένα άλλο έργο, διαφορετικό παρά τις φαινομενικές ομοιότητες, χωρίς το μοτίβο του εμπορίου ανθρωπίνων οργάνων, με έντονη κοινωνική κριτική και με το αίσθημα της δικαιοσύνης να επικρατεί στο τέλος.
Τιμή εισιτηρίου: 6 ευρώ
Προπώληση: 11.00-13.30 και 19.00-21.00 (Ταμείο Δημοτικού Θεάτρου «Απόλλων», τηλεφωνική επικοινωνία: 6955 514155)

Σχόλια