Σε αντίθετη κατεύθυνση από τα παγκόσμια δεδομένα του εμπορίου στρέφεται ο «Σπόρος», ένας εναλλακτικός εμπορικόςσυνεταιρισμός, γεμάτος με διάθεση για αλληλεγγύη και ισοτιμία. Σε μια εποχή που η αγορά στοχεύει στο κέρδος και η εκμετάλλευση αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητας, ο «Σπόρος» προτείνει μια διαφορετική ιδέα εναλλακτικής μορφής εμπορίου, βασισμένη σε ανθρώπινες εμπορικές σχέσεις, που διέπονται από εμπιστοσύνη και συλλογικό συμφέρον.
Εξαπλώνοντας τις «ρίζες» του με δυναμισμό, ο «Σπόρος» επιδιώκει την ύπαρξη αυτονομίας και την αξιοπρεπή διαβίωση του παραγωγού, σε συνδυασμό με την ποιότητα και την προσιτή τιμή των προϊόντων. Με οικολογική συνείδηση και πεποιθήσεις κατά του «βιασμού» της φύσης από τον άνθρωπο, διαμορφώνει μια ιδέα που μπορεί να αλλάξει το οικονομικό αλλά και ανθρωπιστικό μέλλον του πλανήτη. Αυτοπαρουσιασμένο ως ένα δίκτυο που αγωνίζεται για να αλλάξει τις σκληρές συνθήκες του Νότου και να αντιμετωπίσει την πίεση του αναπτυγμένου Βορρά, προκαλεί θετικά και αφυπνίζει ολοκληρωτικά.
Ξεκινώντας σαν μια ιδιαίτερη πρόταση το καλοκαίρι του 2004, ο «Σπόρος» άλλαξε τη ζωή δεκάδων ανθρώπων τόσο στο κέντρο της Αθήνας όσο και στην επαρχία, διακινώντας προϊόντα μέσα από τη φιλοσοφία του εμπορίου χωρίς κέρδος. Χωρίς ουτοπικές βάσεις αλλά με στήριγμα τη συλλογική αλήθεια έχει καταφέρει να συνεργαστεί με ανάλογους συνεταιρισμούς ακόμα και στο εξωτερικό. Οξύμωρο αλλά άκρως πραγματικό, από το Σεπτέμβρη άρχισε η διακίνηση καφέ στην Αθήνα από τις ζαπατίστικες κοοπερατίβες της Τσιάπας του Μεξικού, κακάο από την κοοπερατίβα El Ceibo της Βολιβίας, μάτε από το Κίνημα των Χωρίς Γη της Βραζιλίας και μαύρου τσαγιού από το κίνημα των Adivasi της Ινδίας.
Ειδικότερα, η λειτουργία του «Σπόρου» είναι απλή και αλυσιδωτή, καθώς η οργάνωση λαμβάνει το προϊόν από τον παραγωγό και ύστερα το προσφέρει σε συγκεκριμένα σημεία πώλησης. Μέσα από την εγγύηση της προέλευσης των αγαθών, του σεβασμού στη γη και των ιδανικών συνθηκών εργασίας, αποδεικνύουν ότι η τιμή του προϊόντος είναι δίκαιη όσον αφορά όχι μόνο τον καταναλωτή αλλά και τον παραγωγό. Παράλληλα, τα έσοδα από την πώληση των προϊόντων επενδύονται με τέτοιο τρόπο, ώστε να επωφελείται όλη η κοινότητα μέσα από διάφορες δραστηριότητες όπως προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης και ενέργειες αναδάσωσης.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου