Μεγάλη ανακάλυψη από Ελληνίδα που κατάγεται από την Χαλκίδα

Από το Enet
Ζούσε στην Ελλάδα μέχρι τα δεκαέξι της όταν ξεκίνησε να έχει συγκοπτικά επεισόδια. Χρειάστηκε περίπου ένας χρόνος μέχρι να διαγνωστεί το πρόβλημα με την καρδιά της και χρειάστηκε να μείνει στο «Ωνάσειο» μεγάλο χρονικό διάστημα.

Η Αγγελική Ασημάκη πολεμάει το πρόβλημά της μέσα από την έρευνα και τη γνώσηΗταν δύσκολο να επιστρέψει στο σχολείο, να έχει μια φυσιολογική ζωή. Είχε κατ' οίκον μάθηση και αρκετά εμπόδια στην εκπαίδευσή της και αποφάσισε ότι ο μόνος δρόμος ήταν να ακολουθήσει μια εκπαιδευτική πορεία στην Αγγλία. Ετσι έδωσε τα Α-levels και σε ηλικία 19 ετών φοίτησε στο πανεπιστήμιο του University College of London, στην Αγγλία. Επηρεασμένη από το πρόβλημα της υγείας της, αποφάσισε να ασχοληθεί με τις μυοκαρδιοπάθειες για να βοηθήσει συνανθρώπους της. Στο τελευταίο έτος της σχολής, επισκέφθηκε τον Richard Sutton στο νοσοκομείο Royal Brompton και του εξήγησε ότι θέλει να ασχοληθεί επιστημονικά με το δικό της νόσημα.

Η 33χρονη σήμερα Αγγελική Ασημάκη, καθηγήτρια Παθολογοανατομίας στο Harvard, βρίσκεται στο παγκόσμιο επιστημονικό προσκήνιο λόγω της ανακάλυψης χημικής ουσίας, η οποία φαίνεται να στοχεύει άμεσα στο μηχανισμό γένεσης της αρρυθμίας, ενός μείζονος καρδιολογικού προβλήματος που ταλαιπωρεί μεγάλο μέρος του πληθυσμού.

Το 2009 ανακάλυψε μια μη επεμβατική διαγνωστική εξέταση για την αρρυθμιογενή μυοκαρδιοπάθεια δεξιάς κοιλίας. Με δική της απόφαση η συγκεκριμένη εξέταση προσφέρεται σε όποιον τη χρειάζεται χωρίς κόστος για τον ασθενή, αρκεί μόνο να της αποσταλεί η βιοψία καρδιάς και μέσα σε λίγες μέρες μπορεί να τους απαντήσει, χωρίς κανένα κόστος, αν ο ασθενής έχει μυοκαρδιοπάθεια. «Δέχομαι πολλές βιοψίες από όλο τον κόσμο στο νοσοκομείο. Πολλά κέντρα μου ζητούν πλέον και την τεχνογνωσία· με χαρά μου την προσφέρω. Πρόσφατα ήμουν στην Ισπανία για αυτόν το λόγο», μας λέει.

- Από πού είναι η καταγωγή σας;

«Ο πατέρας μου έχει γεννηθεί στη Χαλκίδα, εγώ γεννήθηκα στην Αθήνα».

- Τι ανακαλύψατε;

«Μια χημική ουσία χρησιμοποιώντας ένα μοντέλο ψαριού, που είχε μετατραπεί γενετικά, ώστε να πάσχει από αυτό το νόσημα. Εκ των υστέρων δοκιμάστηκε σε δύο μοντέλα ποντικιών με διαφορετικές μορφές του νοσήματος και σε καρδιακά κύτταρα που τα είχαμε αναπτύξει από βλαστοκύτταρα ασθενών μας με αυτή τη νόσο. Η ουσία, που ονομάζεται SB216763, μέχρι στιγμής έχει πολλές πιθανότητες να βοηθήσει ασθενείς με ARVC. Η ARVC στις περισσότερες περιπτώσεις μπορεί να διαγνωστεί με τις κλασικές μεθόδους, όπως το καρδιογράφημα και ο υπέρηχος. Σε κάποιες περιπτώσεις δυσκολευόμαστε να βγάλουμε μια ακριβή διάγνωση. Σε αυτές τις περιπτώσεις μπορούμε να πάρουμε ένα μικρό τμήμα από την καρδιά με καθετηριασμό και να το μελετήσουμε κάτω από το μικροσκόπιο. Η ουσία SB216763 κατά πόσο θα βοηθήσει ασθενείς με αρρυθμίες που πηγάζουν από άλλα καρδιακά προβλήματα δεν το γνωρίζουμε, αλλά συνεχίζουμε τις έρευνάς μας και ελπίζουμε».

- Πήρε το δρόμο για τη φαρμακευτική βιομηχανία;

«Ναι. Κάθε ανακάλυψη που γίνεται μέσα στους κύκλους του Harvard δεν ανήκει στον ερευνητή. Ανήκει στο πανεπιστήμιο. Πλέον την πατέντα που έχει καταθέσει το πανεπιστήμιο την έχει δώσει σε μια μεγάλη εταιρεία που θα αρχίσει σύντομα τις κλινικές έρευνες».

- Μέντοράς σας ήταν ο καρδιολόγος Νίκος Πρωτονοτάριος από τη Νάξο;

«Είναι το ίνδαλμά μου και ως γιατρός και ως άνθρωπος. Ανακάλυψε το γονίδιο της μυοκαρδιοπάθειας της δεξιάς κοιλίας, η οποία απαντά με μεγαλύτερη συχνότητα στα νησιά του Αιγαίου. Είναι ένα στολίδι για τη χώρα μας και νιώθω τεράστια τιμή που τον γνώρισα και με στηρίζει σε κάθε μου βήμα».

- Κάνατε επιστήμη το πρόβλημά σας;

«Το επιστημονικό μου ενδιαφέρον για τις μυοκαρδιοπάθειες ενισχύθηκε από το προσωπικό μου πρόβλημα στα 15, όπου διαγνώστηκα με κακοήθη νευροαγγειακή συγκοπή συνοδευόμενη από τρίτου βαθμού κολποκοιλιακό αποκλεισμό. Στα 29 μου διαπιστώθηκε πως είχα και μεσοκολπική επικοινωνία, την οποία διόρθωσα χειρουργικά πριν από τέσσερα χρόνια».

- Ηταν δύσκολο;

«Οχι, με το βηματοδότη μου και τη φαρμακευτική μου θεραπεία δεν ήταν δύσκολο να ασχοληθώ με οτιδήποτε αγαπούσα. Το γεγονός ότι έπασχα από κάτι ανάλογο με αυτό που ήθελα να μελετήσω μου έδινε τέτοια δύναμη και τέτοιο πείσμα που πιστεύω έκανε τη δουλειά μου ακόμα καλύτερη».

- Το πρόβλημά σας σάς ακολουθεί;

«Ναι, η καρδιά μου παρουσιάζει προβλήματα κάθε τόσους μήνες/χρόνια. Πρέπει να παίρνω φάρμακα στο υπόλοιπο της ζωής μου και πάντοτε θα εξαρτώμαι από την μπαταρία του βηματοδότη μου. Είναι κάτι που με ακολουθεί κοντά είκοσι χρόνια. Εχω μάθει να ζω με αυτό και να πηγαίνω κόντρα σε αυτό».

Σημειωτέον ότι στην ηλικία των 25 ετών υπέστη εν τω βάθει φλεβοθρόμβωση, πνευμονική εμβολή και παροδικό ισχαιμικό εγκεφαλικό επεισόδιο.

- Σκληρή η ζωή της ερευνήτριας;

«Πολύ. Πρώτα έχει την έρευνα και μετά τη λέξη ζωή, όσο καλύτερα πηγαίνει η έρευνά σου τόσο λιγότερο ζεις. Είναι μια συνειδητή απόφαση και μια θυσία που πρέπει να κάνει κάποιος για να ακολουθήσει αυτό το μοναχικό δρόμο».

- Τι κρατάτε ως φυλακτό από την Ελλάδα;

«Τους γονείς μου, ήταν και θα είναι πάντοτε το φυλακτό μου».

Σχόλια