Ψαθάς για την Πολιτική Προστασία την προσυνεδριακή εκδήλωση το Λουτράκι
Τις ανάγκες – προτάσεις και προτεραιότητες της Αυτοδιοίκησης στα θέματα πολιτικής προστασίας, παρουσίασε στην εισήγησή του ο πρόεδρος της Επιτροπής Πολιτικής Προστασίας της ΚΕΔΕ και δήμαρχος Διρφύων – Μεσσαπίων Γεώργιος Ψαθάς.
Ως προτεραιότητες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στο συγκεκριμένο τομέα ανέφερε, σύμφωνα πάντα με την ανακοίνωση, την έγκαιρη διασφάλιση πιστώσεων στους Δήμους για δράσεις πρόληψης και αντιμετώπισης εκτάκτων φυσικών φαινομένων, τον καθορισμό του ρόλου και των αρμοδιοτήτων καθώς και την επιχειρησιακή τους προετοιμασία για την αντιμετώπιση των φυσικών κινδύνων, και την επιμόρφωση των αιρετών και εργαζομένων στους Δήμους.
«Ο ρόλος των φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στο τομέα της Πολιτικής Προστασίας είναι κεντροβαρής καθώς την Αυτοδιοίκηση χαρακτηρίζει η εγγύτερη προς τον πολίτη λειτουργία» σημείωσε.
Αναλυτικά η τοποθέτηση του κου Ψαθά έχει ως εξής:
Ο Μ Ι Λ Ι Α
ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΗΣ Κ.Ε.Δ.Ε.
ΚΑΙ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΔΙΡΦΥΩΝ-ΜΕΣΣΑΠΙΩΝ
κ. Γιώργου Ψαθά
Αγαπητοί συνάδελφοι της Αυτοδιοίκησης,
Κυρίες και Κύριοι,
Η Επιτροπή Πολιτικής Προστασίας της ΚΕΔΕ συστάθηκε πέρυσι τον περασμένο Νοέμβριο με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΚΕΔΕ. Πρόκειται για μια νέα θεματική επιτροπή καθώς στο παρελθόν ήταν αναπόσπαστο κομμάτι της Επιτροπής Περιβάλλοντος και Χωροταξίας.
Η Επιτροπή έχει συνεδριάσει δύο φορές μέχρι σήμερα καταγράφοντας τις ανάγκες – προτάσεις και προτεραιότητες της Αυτοδιοίκησης στα θέματα πολιτικής προστασίας.
Η έγκαιρη διασφάλιση πιστώσεων στους Δήμους για δράσεις πρόληψης και αντιμετώπισης εκτάκτων φυσικών φαινομένων, ο ρόλος, οι αρμοδιότητες και η επιχειρησιακή τους προετοιμασία για την αντιμετώπιση των φυσικών κινδύνων, η επιμόρφωση των αιρετών και εργαζομένων στους Δήμους, καταγράφηκαν ως προτεραιότητες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στις δύο συνεδριάσεις.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ – ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
Η αναδιάρθρωση της Διοικητικής δομής της Ελλάδας με την εφαρμογή του «Καλλικράτη» δημιουργεί νέα δεδομένα στο χώρο του επιχειρησιακού σχεδιασμού για φυσικές και τεχνολογικές καταστροφές, που αφορούν από τις αρμοδιότητες (χωρικές, θεσμικές), έως τη διασφάλιση των αναγκαίων πόρων και μέσων.
Στο πλαίσιο αυτό κρίνεται ιδιαίτερα επιτακτική η ανάγκη συνολικής οργάνωσης των δομών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στον τομέα του επιχειρησιακού σχεδιασμού για της επιτυχούς διαχείρισης των καταστροφών από φυσικούς και τεχνολογικούς κινδύνους. Η ανάγκη αυτή συνάδει και με τις παγκόσμιες, Ευρωπαϊκές αλλά και τις εθνικές πολιτικές μείωσης των επιπτώσεων όπου αναδεικνύουν κυρίαρχο ρόλο στη διαχείριση καταστροφών στο τοπικό επίπεδο (ΟΤΑ Α’ και Β΄ βαθμού) δίνοντας έμφαση σε δράσεις που θα ενδυναμώσουν την επιχειρησιακή προετοιμασία τους.
Ο ρόλος των φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στο τομέα της Πολιτικής Προστασίας είναι κεντροβαρής καθώς την αυτοδιοίκηση χαρακτηρίζει η εγγύτερη προς τον πολίτη λειτουργία.
Στην Ελλάδα, η πολιτική προστασία θεσμοθετήθηκε το 1995, με το Ν. 2344 (ΦΕΚ 212/τΑ΄/11-10-1995). Το 2002, με το Ν.3013/2002 (ΦΕΚ 102/τΑ΄/01-05-2002), ο θεσμός αναβαθμίζεται, ο σκοπός και οι στόχοι επαναπροσδιορίζονται σύμφωνα με τα σύγχρονα δεδομένα και καθιερώνεται ένα Σύστημα Πολιτικής Προστασίας της χώρας.
Αλλά ας δούμε ποιες είναι οι κατηγορίες καταστροφών τις οποίες οι δομές Πολιτικής Προστασίας καλούνται ν’ αντιμετωπίσουν:
ΦΥΣΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ
Σεισμοί, πλημμύρες, χιονοπτώσεις, τυφώνες, καταιγίδες, ερημοποίηση, καύσωνες, κατολισθήσεις ,καθιζήσεις, ηφαιστειακές εκρήξεις, επιδημίες, επιδρομές εντόμων κλπ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ
Διαρροή χημικών ουσιών, ραδιενέργειας, διαφυγή επικίνδυνων βιολογικών παραγόντων, πυρκαγιά σε εγκαταστάσεις, καταστροφή φράγματος, δικτύων επικοινωνίας και ενημέρωσης κ.λπ.
ΝαΤech (Συνδυασμός των δύο παραπάνω)
Η ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΩΝ ΣΤΟ ΤΟΠΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ – Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ
Ο «Καλλικράτης» αναδεικνύει περισσότερο από κάθε προηγούμενη δομή, τον ουσιαστικό ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Ενισχύει Τοπικές δομές με πόρους και επεκτείνει τα γεωγραφικά όρια και τις ασκούμενες αρμοδιότητες. Μεταφέρει αρμοδιότητες και νευραλγικές για τη διαχείριση των καταστροφών υπηρεσίες, της πρώην Περιφέρειας, στο Τοπικό επίπεδο, όπως π.χ. η Πολεοδομία.
Το γενικότερο πλαίσιο της νέας διοικητικής δομής διευκολύνει την εφαρμογή του άξονα προτεραιότητας για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας στις καταστροφές των τοπικών δομών, όπως αναφέρεται στην Παγκόσμια Στρατηγική για τη Μείωση των Καταστροφών των Ηνωμένων Εθνών. Επιπλέον, η ευρωπαϊκή πολιτική για τη μείωση των καταστροφών αποδίδει σπουδαίο ρόλο στην ενδυνάμωση των δομών Τοπικής Αυτοδιοίκησης προκειμένου να είναι σε υψηλά επίπεδα ετοιμότητας (μέσω μιας προσέγγισης σχεδιασμού.
Με τα παραπάνω, οι δομές Τοπικής Αυτοδιοίκησης έχουν θεσμική υποχρέωση σχεδιασμού για τις περιπτώσεις κινδύνων, από τους οποίους απειλούνται. Αυτό πρακτικά αναλύεται από μια σειρά ενεργειών, δράσεων, που αναλαμβάνουν οι δομές αυτές, σε προκαταστροφικό, συνκαταστροφικό και μετακαταστροφικό επίπεδο.
KΡΙΣΕΙΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ
Κάθε φυσικό φαινόμενο και κάθε ανθρώπινη δραστηριότητα ενέχει κινδύνους για τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
Υπό συνθήκες αυτοί οι κίνδυνοι μπορούν να εκδηλωθούν μεμονωμένα ή σε συνδυασμό και να προκαλέσουν κρίσεις.
Οι Δήμοι της χώρας καλούνται να διαχειριστούν κρίσεις και καταστροφές, όμως ο πιο σημαντικός τους ρόλος είναι να αποτρέψουν ή να μετριάσουν την εξέλιξη της κρίσης σε καταστροφή και στη συνέχεια να αναπτύξουν δράσεις απόκρισης, άμεσης βοήθειας και ανάκαμψης.
Το πιο σημαντικό είναι η περίοδος των προληπτικών δράσεων στον ανύποπτο προκαταστροφικό χρόνο, όπου γίνεται ο μετριασμός των επιπτώσεων και η προετοιμασία.
Οι πολίτες αναμένουν από τους αιρετούς εκπροσώπους τους να περιορίσουν την πιθανότητα της καταστροφής αλλά και να διαχειριστούν αποτελεσματικά, αν η καταστροφή συμβεί.
Αν λοιπόν η καταστροφή συμβεί, το πολιτικό κόστος για τους τοπικούς άρχοντες μπορεί να είναι πολύ μεγάλο.
Οι καταστροφές εξανεμίζουν μελλοντικούς πόρους, αλλοιώνουν το περιβάλλον, καταστρέφουν υλικά και άυλα αγαθά πολιτισμικής αξίας, ιστορικής, περιβαλλοντικής με μακροπρόθεσμες κοινωνικές, οικονομικές και αναπτυξιακές επιπτώσεις που μπορεί να μετακυλιστούν από γενιά σε γενιά.
Η αποτροπή τους είναι βασικό στοιχείο βιώσιμης ανάπτυξης.
Η θεώρηση των δράσεων πρόληψης, ως πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξης, είναι η σύγχρονη πρόκληση που καλεί για συνδυασμένες δράσεις σε όλα τα επίπεδα.
Η υλοποίηση της πολιτικής προστασίας ανήκει στην Αυτοδιοίκηση, κυρίως στη φάση της πρόληψης. Έμφαση στο στάδιο της πρόληψης δηλαδη, με την έννοια της επιχειρησιακής (και όχι απλώς στενά διοικητικής) οργάνωσης και υλοποίησης των σχετικών μέτρων πρόληψης που αφορούν στα όρια κάθε ΟΤΑ.
ΟΙ ΠΡΟΤΕΡΑΙΌΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΓΙΑ ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
Οι προτεραιότητες της Αυτοδιοίκησης για τα θέματα πολιτικής προστασίας αξιολογήθηκαν ως εξής από την Επιτροπή Πολιτικής Προστασίας της ΚΕΔΕ:
- Σύνταξη επιχειρησιακού σχεδίου Πολιτικής Προστασίας σε κάθε Δήμο ξεχωριστά, λαμβάνοντας υπόψη την εμπειρία του παρελθόντος – για την αποφυγή λαθών – και πρακτικών διαχείρισης. Στο επιχειρησιακό σχέδιο θα πρέπει να δοθεί έμφαση στο σχεδιασμό και την οργάνωση μέσων και ανθρώπινου δυναμικού ως απαραίτητη προϋπόθεση αποτελεσματικής και συντονισμένης επιχειρησιακής διαχείρισης.
Προτείνεται η οριζόντια υποστήριξη των Δήμων μέσω της ΚΕΔΕ (προδιαγραφές σχεδίων, υποβοήθηση στη σύνταξή τους, δημιουργία βάσης δεδομένων κτλ)
- Δημιουργία Κέντρου Επιχειρήσεων τουλάχιστον στις πιο ευαίσθητες περιοχές για την επιχειρησιακή διαχείριση φυσικών κινδύνων είτε σε επίπεδο ΟΤΑ (μεγάλοι δήμοι, πρωτεύουσες νομών) είτε σε επίπεδο Συνδέσμων ΟΤΑ.
- Επανεξέταση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου, σε ό,τι αφορά το ρόλο των Ο.Τ.Α. στη διαχείριση των φυσικών κινδύνων, προκειμένου να απαλειφθούν ενδεχόμενα κενά και επικαλύψεις αρμοδιοτήτων μεταξύ των εμπλεκομένων φορέων με κοινό επιχειρησιακό έλεγχο, τόσο στη πρόληψη όσο και στη διαχείριση των φυσικών καταστροφών.
- Αναβάθμιση της λειτουργίας των Γραφείων Πολιτικής Προστασίας ΟΤΑ με θέσπιση ενός συνεργάτη Ειδικού Συμβούλου σε
κάθε Δήμο. Εκπόνηση οριζόντιου προγράμματος συλλογικής υποστήριξης για την οργάνωση και λειτουργία των γραφείων αυτών, μέσω της ΚΕΔΕ και της ΕΕΤΑΑ.
- Αναβάθμιση του ρόλου των Συνδέσμων ώστε να μπορούν να αποτελέσουν φορείς στήριξης και έκφρασης της Πολιτικής Προστασίας στο πλαίσιο του Α βαθμού Αυτοδιοίκησης και να παίξουν σημαντικό ρόλο. Η Επιτροπή δεσμεύτηκε να δρομολογηθεί συνεργασία με τους Συνδέσμους οργανώνοντας ημερίδες προβληματισμού και διαλόγου, ενημέρωσης και ανταλλαγής τεχνογνωσίας σε συνδιοργάνωση με την ΚΕΔΕ.
- Εξασφάλιση των απαραίτητων πιστώσεων και δίκαιη κατανομή στους στους Δήμους, λαμβάνοντας υπόψη γεωλογικά, χωροταξικά και μορφολογικά κριτήρια.
Ειδικότερα, πρέπει να εξασφαλισθούν οι απαραίτητες πιστώσεις από το κεντρικό κράτος για την αγορά οχημάτων και τον αναγκαίο μηχανολογικό εξοπλισμό των Δήμων σε είδος και σε αριθμό ανάλογα με την καταστροφή, αλλά και την αγορά ατομικού εξοπλισμού, όπως στολές και είδη ατομικής προστασίας που θα χρησιμοποιηθούν από τα στελέχη των Δήμων και τους εθελοντές.
Επίσης θα πρέπει να δοθούν οι πιστώσεις για αξιόπιστα και αναβαθμισμένα συστήματα επικοινωνίας. Καθώς και υπερωρίες προσωπικού, επιφυλακή σε περιπτώσεις υψηλού δείκτη επικινδυνότητας. Απαραίτητα θα πρέπει να διασφαλιστούν οι πόροι για μίσθωση μηχανημάτων, αγορά καυσίμων και λιπαντικών, συντήρηση οχημάτων, προμήθεια άλατος κ.ά.
Προτείνεται ν’ αλλάξει η κατανομή της ΣΑΤΑ και να υπάρχει μία διαρκή χρηματοδοτική γραμμή ΣΑΤΑ Πολιτικής Προστασίας με πυρήνα τη ΣΑΤΑ Πυροπροστασίας αλλά που θα καλύπτει και τις άλλες περιπτώσεις αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών.
- Προώθηση θεσμικής και προγραμματικής συμφωνίας – πλαίσιο μεταξύ ΥΠΑΠΕΝ / ΠΡΑΣΙΝΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ – ΚΕΔΕ και ΥΠΕΣΔΑ με άξονες και προγράμματα που θα μπορούσε να χρηματοδοτήσει το Ταμείο με φορείς υλοποίησης τους Δήμους και τους φορείς τους (Νομικά Πρόσωπα Δήμων, Συνδέσμους), προκειμένου στοχευμένα και με διαφάνεια να προγραμματιστούν δράσεις και έργα συμπληρωματικά του ΕΣΠΑ και των κατανομών ΣΑΤΑ καλύπτοντας ειδικές δράσεις πολιτικής προστασίας.
- Εκπόνηση τεχνικών μελετών προσδιορισμού επικινδυνότητας και διαχείρισης φυσικών κινδύνων ανά περιοχή. Δράση που θα μπορούσε να γίνει σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αθηνών, και με το οποίο έχει ανοίξει ήδη διερευνητική συζήτηση για αυτό το σκοπό.
Μελέτες για τις περιοχές εμφάνισης κατολισθιτικών φαινομένων, καθιζήσεων, εμφάνισης πλημμυρικών φαινομένων, διαχείρισης φραγμάτων κτλ.
- Προώθηση της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στα σχολεία, καθώς και εκστρατεία ενημέρωσης των πολιτών με διοργάνωση ημερίδων και διανομή έντυπου υλικού.
- Επιμόρφωση αιρετών και στελεχών Τοπικής Αυτοδιοίκησης με την παρακολούθηση επιμορφωτικών προγραμμάτων σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αθηνών για θέματα που αφορούν στη διαχείριση φυσικών κινδύνων. Επίσης υπάρχει δυνατότητα για συμμετοχή και παρακολούθηση από στελέχη των Δήμων και των Συνδέσμων ΟΤΑ μεταπτυχιακών προγραμμάτων που ήδη εκπονεί το ΕΚΠΑ με την συγκεκριμένη θεματολογία.
- Διοργάνωση συνεδρίων, ημερίδων, μεταπτυχιακών προγραμμάτων κ.λπ. για τους αιρετούς , τα στελέχη της Τ.Α τους εθελοντές με σκοπό την εκπαίδευση και την ενημέρωση. Σημαντικό ρόλο μπορούν να παίξουν οι επιστήμονες εθελοντές στην εκπαίδευση και ενημέρωση της σχολικής κοινότητας και την ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας για την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών. Προγραμματισμός συσκέψεων ομάδων εργασίας, σεμιναρίων με σκοπό την καλύτερη ενημέρωση, εκπαίδευση και συντονισμό όλων των εμπλεκόμενων υπηρεσιών.
- Δημιουργία οδηγού – εγχειριδίου με τις εγκυκλίους της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας για την αντιμετώπιση κινδύνων και πρότυπου σχεδίου ενδεικτικού προγράμματος διαχείρισης φυσικών καταστροφών σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αθηνών, την ΠΕΤΑ, το ΙΤΑ και την ΕΕΤΑΑ.
- Συνεργασία με εθελοντικές οργανώσεις και σύναψη Μνημονίων συνεργασίας με τους τοπικούς ή τοπικά εμπλεκόμενους φορείς. Σύσταση και διατήρηση εθελοντικού κλιμακίου πολιτικής προστασίας ανά Δήμο με οργάνωση, πιστοποίηση, θεσμική κάλυψη και εκπαίδευση αυτών. Τα κλιμάκια αυτά μπορούν να καλύπτουν όλο το φάσμα της ανθρωπιστικής και περιβαλλοντικής δράσης ενός Δήμου. Η κεντρική εξουσία δεν έχει στηρίξει μέχρι σήμερα τον εθελοντισμό σε όλα τα επίπεδα, θεσμικά και οικονομικά. Οι εθελοντές μπορούν να βοηθήσουν στη φάση της πρόληψης, στην επιτήρηση ευαίσθητων περιοχών αλλά και στην επιχείρηση και άμεση επέμβαση της κατάσβεσης μικροεστιών, αναπλήρωση ύδατος πυροσβεστικών οχημάτων, προσφορά πρώτων βοηθειών, ως χειριστές εκχιονιστικών μηχανημάτων και μηχανικής πλήρωσης αλατιέρων, ως συντηρητές μηχανολογικού εξοπλισμού αλλά και για τον καθαρισμό ρεμάτων, αυτοψίες και καταγραφή ζημιών.
- Θεωρούμε ιδιαίτερα σημαντική την επεξεργασία το επόμενο διάστημα μαζί με την Επιτροπή Θεσμών της ΚΕΔΕ διατάξεων στο υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο πολιτικής προστασίας που αναπαράγουν δυσλειτουργίες του παρελθόντος, γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, μεταθέτουν αρμοδιότητες χωρίς πόρους στη πρωτοβάθμια αυτοδιοίκηση και διατάξεων βάσει των οποίων διώκονται αβίαστα δικαστικά αιρετοί για πλημμελή άσκηση των καθηκόντων τους.
- Χρειάζεται να δημιουργήσουμε μία βάση δεδομένων με όλα τα στοιχεία του θεσμικού πλαισίου, των προγραμμάτων πολιτικής προστασίας σε Δήμους ή Συνδέσμους και των Καλών Πρακτικών που έχουν αναπτυχθεί.
Επίσης στη βάση δεδομένων πρέπει να έχουμε καταγράψει όλα τα γραφεία πολιτικής προστασίας των Δήμων, αποφάσεις του ΚΣΟΠΠ των ΣΝΟ και ΣΤΟ πολιτικής προστασίας και κατά κατηγορία τα μεγάλα γεγονότα (καταγραφή συμβάντων) φυσικών καταστροφών καθώς και την αποτίμηση των ζημιών που προκάλεσαν σε τοπικό επίπεδο. Είναι χρήσιμο εργαλείο για την αποτύπωση της συμμετοχής και του κόστους που επωμίζονται οι φορείς της Αυτοδιοίκησης για τη βελτίωση του επιχειρησιακού σχεδιασμού Πολιτικής Προστασίας και την διεκδίκηση των αναγκαίων πόρων με τη συλλογική υποστήριξη και της ΚΕΔΕ.
- Ανάγκη είναι στα πλαίσια εξειδίκευσης του νέου ΕΣΠΑ 2014-2020
- διαδικασία που εξελίσσεται αυτή τη περίοδο
- μέσα από μία εμπειρογνωμοσύνη να δούμε σε κάθε πρόγραμμα από τα (5) τομεακά και τα (13) επιχειρησιακά πως μπορούν να καλυφθούν έργα και δράσεις της πρωτοβάθμιας αυτοδιοίκησης που άμεσα ή έμμεσα αντιμετωπίζουν ζητήματα πολιτικής προστασίας.
Η περιβαλλοντική προστασία η κλιματική αλλαγή και η καινοτομία ως δομικές προτεραιότητες του νέου ΕΣΠΑ μπορούν να εξειδικευτούν σε αρκετές προσκλήσεις προς τους ΟΤΑ και να καλύψουν ανάγκες πολιτικής προστασίας σε τοπικό επίπεδο (π.χ. Αντιπλημμυρικά έργα, προμήθεια μηχανολογικού εξοπλισμού, αξιοποίηση ΤΠΕ για συστήματα έγκαιρης ειδοποίησης, ανθρώπινο δυναμικό μέσα από προγράμματα απασχόλησης κτλ)
- Θα επιδιώξουμε παράλληλα την αξιοποίηση ευρωπαϊκών και ερευνητικών προγραμμάτων όπως τη HORIZON 2020 τα προγράμματα Έρευνας και Τεχνολογίας συνδέοντας τις ανάγκες με την επιστημονική γνώση και την έρευνα με τη πιλοτική εφαρμογή καινοτόμων συστημάτων πρόληψης ή και αντιμετώπισης φυσικών και τεχνολογικών κινδύνων, σε αντιπροσωπευτικές περιπτώσεις Δήμων και περιοχών της χώρας.
- Ενίσχυση και αξιοποίηση του εθελοντικού κινήματος και ενθάρρυνσης των Δήμων και των Συνδέσμων για την ίδρυση Εθελοντικών Πυροσβεστικών Υπηρεσιών συγκεντρώνοντας μέσα και ανθρώπινο δυναμικό σε εθελοντικές πυροσβεστικές μονάδες με επιχειρησιακή ικανότητα αλλά και θεσμική υπόσταση.
Στη κατεύθυνση αυτή μπορούν ν’ αξιοποιηθούν για την ενίσχυση σε μέσα και εξοπλισμό οι πρωτοβουλίες των δράσεων της Αυτοδιοίκησης για την εξεύρεση χορηγιών και τα προγράμματα τοπικής εταιρικής κοινωνικής ευθύνης που μπορούν να συνεισφέρουν και να καλύψουν συγκεκριμένες ανάγκες,
Ενδεικτικά αναφέρουμε την «υιοθεσία» και τη κάλυψη των δαπανών αναδάσωσης και ποτισμάτων μιας καμένης περιοχής ή τη δωρεά ενός υδροφόρου οχήματος κ.α.
- Πιστεύουμε επίσης ότι πρέπει στα προγράμματα ενίσχυσης της απασχόλησης και κοινωφελούς εργασίας να υπάρχει μία διακριτή κατηγορία με δικαιούχους τους Δήμους και τους Συνδέσμους για τη κάλυψη αναγκών πολιτικής προστασίας.
Τα άτομα αυτά θα μπορούν να καλύπτουν τη φύλαξη και επιτήρηση περιαστικών δασών και άλλων ευαίσθητων περιοχών, εργασίες αποψίλωσης και απομάκρυνσης εύφλεκτης βιομάζας, κλαδεύσεων, φυτεύσεων και ποτίσματος σε αναδασώσεις, καθαρισμούς ρεμάτων, την υποβοήθηση του έργου του αποχιονισμού και μία σειρά άλλων περιπτώσεων υποστήριξης του υφιστάμενου μηχανισμού πολιτικής προστασίας των Δήμων.
- Είναι ανάγκη να σχεδιάσουμε ως ΚΕΔΕ και να εφαρμόσουμε σε συνεργασία με τους κεντρικούς συναρμόδιους φορείς (ΥΠΑΠΕΝ, ΥΠΕΣΔΑ, Γ. Γ. Πολιτικής Προστασίας, Υπουργείο Οικονομικών) ένα πρόγραμμα σεμιναρίων επιμόρφωσης των στελεχών των Δήμων από τη Τεχνική Υπηρεσία, την Οικονομική Υπηρεσία, το Γραφείο Πολιτικής Προστασίας, το Γραφείο Προγραμματισμού κ.α. καθώς και των αρμόδιων αντιδημάρχων για το σύνολο των διαδικασιών καταγραφής ζημιών μετά από μία φυσική καταστροφή με σκοπό την έγκαιρη κρατική οικονομική συνδρομή καθώς και τις διαδικασίες για τη κάλυψη τους από το Ταμείο Αλληλεγγύης της Ευρωπαϊκής Ένωσης εφόσον συντρέχουν οι ποσοτικές προϋποθέσεις
- Θεωρούμε αναγκαία τη δημιουργία στη ΚΕΔΕ μίας βάσης δεδομένων με όλα τα μέσα και τις εθελοντικές ομάδες που διαθέτουν οι Δήμοι και ενός μηχανισμού άμεσης κινητοποίησης και συνδρομής από Δήμους που έχουν εκείνη τη στιγμή τη δυνατότητα σε Δήμους που αντιμετωπίζουν μία έκτακτη ανάγκη (σεισμό, πλημμύρα, χιονόπτωση).
Κάνουμε έτσι πράξη μία αλληλέγγυα αυτοδιοίκηση που δεν τα περιμένει όλα από το κράτος αλλά που συνεισφέρει με τις ίδιες της τις δυνάμεις τους πληττόμενους Δήμους και περιοχές της χώρας.
Χρειάζεται βέβαια για να μπορεί να λειτουργήσει ένας τέτοιος μηχανισμός να επιλυθούν τυχόν γραφειοκρατικά εμπόδια και θεσμικές αγκυλώσεις για τη δυνατότητα μηχανημάτων ή προσωπικού Δήμων και Συνδέσμων να μετακινούνται και να επιχειρούν εκτός της χωρικής τους αρμοδιότητας.
- Διαπιστώνουμε επίσης την ανάγκη για την ενίσχυση της πολιτικής προστασίας σε κάθε Δήμο, σε κάθε περιοχή της χώρας μέσω των εξής πρωτοβουλιών:
- Καταγραφής όλων των υφιστάμενων γραφείων πολιτικής προστασίας, της στελέχωσής τους, του εξοπλισμού που διαθέτουν και των στοιχείων επικοινωνίας μαζί τους.
- Προτροπή για τη δημιουργία γραφείων στα πλαίσια αναθεώρησης των ΟΕΥ και σε άτυπη βάση όπου αυτό είναι εφικτό και αναγκαίο
- Καταγραφή όλων των αρμόδιων αντιδημάρχων (που έχουν στις αρμοδιότητές τους και τη πολιτική προστασία) στους Δήμους της χώρας με όλα τα στοιχεία επικοινωνίας μαζί τους
- Καταγραφή όλων των Συνδέσμων της χώρας ειδικού σκοπού με τα αντίστοιχα στελέχη, με τα πλήρη στοιχεία επικοινωνίας μαζί τους, τις εθελοντικές ομάδες και το μηχανολογικό εξοπλισμό που διαθέτουν και συμπληρώνουν πολλές φορές τις αντίστοιχες λειτουργίες των Δήμων – μελών τους
- Δικτύωση και διαρκή ενημέρωση του Υπηρεσιακού Μηχανισμού των γραφείων πολιτικής προστασίας και των αρμόδιων αντιδημάρχων εξειδικεύοντας εγκυκλίους, πυροσβεστικές διατάξεις και κάθε άλλη θεσμική, διοικητική ή επιχειρησιακή εξέλιξη στο πεδίο της Πολιτικής Προστασίας
- Προτροπή του Προέδρου και του Δ.Σ. της ΚΕΔΕ προς τις ΠΕΔ να συγκροτήσουν αντίστοιχη Επιτροπή Πολιτικής Προστασίας σε κάθε ΠΕΔ η οποία σε αποκεντρωμένο επίπεδο θα υποβοηθά όλο το σχεδιασμό της Επιτροπής Πολιτικής Προστασίας της ΚΕΔΕ σε μία διαρκή αμφίδρομη σχέση και λειτουργία
Η σχέση αυτή θα πρέπει να είναι αμφίδρομη ούτως ώστε να συλλέγονται και κωδικοποιούνται από τη ΚΕΔΕ θεσμικά ή άλλα ζητήματα στο τομέα της πολιτικής προστασίας που απαιτούν από μία άμεση παρέμβαση του Προέδρου έως τη θεσμική ρύθμιση και λύση.
Κυρίες και κύριοι,
Αυτές είναι οι πρώτες προσεγγίσεις της νεοσύστατης Επιτροπής. Στόχος μας είναι μέσα και από τη σημερινή συζήτηση να αντλήσουμε πείρα, καλές, αλλά και κακές πρακτικές, ιδέες και προτάσεις προκειμένου να προχωρήσουμε παρακάτω. Τα συμπεράσματα της σημερινής προσυνεδριακής συζήτησης, θα κατατεθούν για συζήτηση στο ετήσιο τακτικό συνέδριο της ΚΕΔΕ, που θα πραγματοποιηθεί στον προσεχή μήνα, στις 7-9 Μαΐου, στη Χαλκιδική. Άρα η συζήτηση για αυτό το τόσο σοβαρό θέμα της πολιτικής προστασίας, μόλις αρχίζει.
Ευχαριστώ για την προσοχή σας και περιμένω να ακούσω τις δικούς σας προβληματισμούς και προτάσεις.
Και πάλι σας ευχαριστώ για την προσοχή σας.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου