Αγιοι τόποι: Το πνευματικό καταφύγιο των Χριστιανών
Το προσκύνημα των προσκυνημάτων! Ο πιο ευλογημένος τόπος επάνω στην υδρόγειο και πραγματικά το κέντρο της γης. Διότι εντός αυτού του τεραστίων διαστάσεων Ναού βρίσκεται ο Πανάγιος και ζωοδόχος Τάφος του Κυρίου μας, η «πηγή της ημών αναστάσεως». Επίσης εμπερικλείονται εντός του ο Φρικτός Γολγοθάς, ο τόπος της Αποκαθηλώσεως, το σημείο της ευρέσεως του Τιμίου Σταυρού και πλήθος άλλων προσκυνημάτων και παρεκκλησίων. Εδώ λαμβάνουν χώρα οι λαμπρές ακολουθίες με αποκορύφωμα την θαυματουργική αφή του Αγίου Φωτός.
ΠΑΝΑΓΙΟΣ ΤΑΦΟΣ
ΓΟΛΓΟΘΑΣ
Πάνω στον ιερό αυτό λόφο, που άλλοτε ήταν έξω απ' την πόλη, υπάρχουν δυο παρεκκλήσια, το ένα πρός τα βόρεια που ανήκει στους Ορθοδόξους και είναι στον πραγματικό τόπο που έγινε η σταύρωση και το άλλο στα νότια, που ανήκει στους καθολικούς και είναι ο τόπος, όπου ο Κύριος προσηλώθηκε στο Σταυρο και έπειτα ανυψώθηκε.
Πάνω στον ιερό αυτό λόφο, που άλλοτε ήταν έξω απ' την πόλη, υπάρχουν δυο παρεκκλήσια, το ένα πρός τα βόρεια που ανήκει στους Ορθοδόξους και είναι στον πραγματικό τόπο που έγινε η σταύρωση και το άλλο στα νότια, που ανήκει στους καθολικούς και είναι ο τόπος, όπου ο Κύριος προσηλώθηκε στο Σταυρο και έπειτα ανυψώθηκε.
ΑΓΙΑ ΑΠΟΚΑΘΗΛΩΣΗ
Είναι το πρώτο προσκύνημα το οποίο συναντούν οι προσκυνητές εισερχόμενοι στον Πανίερο Ναό της Αναστάσεως.
Έχει τραπεζοειδές σχήμα διαστάσεων 2,7 Χ 1,30 μέτρα, εξέχει από το έδαφος τριάκοντα εκατοστά και η επιφάνεια της καλύπτεται με πορφύλευκο μάρμαρο, το οποίο χρησιμεύει όχι μόνο για διακόσμηση, αλλά και για προφύλαξη από την συνήθεια των προσκυνητών να αποσπούν τεμάχιά του για φυλακτά και ενθύμια.
Εδώ είναι ο τόπος όπου ο Ευσχήμων Ιωσήφ και ο Νικόδημος μετα την Σταύρωση εναπέθεσαν το πανάγιο Σώμα του Κυρίου και το άλειψαν με αρώματα για να το ενταφιάσουν (Ματθ.κζ.57-61). Την σύνδεσιν αυτήν υπενθυμίζει και η επιγραφή, η οποία διατρέχει εξωτερικώς τας τέσσαρας πλευράς του μνημείου: Ο ΕΥΣΧΗΜΩΝ ΙΩΣΗΦ ΑΠΟ ΤΟΥ ΞΥΛΟΥ ΚΑΘΕΛΩΝ ΤΟ ΑΧΡΑΝΤΟΝ ΣΟΥ ΣΩΜΑ ΣΙΝΔΟΝΙ ΚΑΘΑΡΑ ΕΙΛΗΣΑΣ ΚΑΙ ΑΡΩΜΑΣΙΝ ΕΝ ΜΝΗΜΑΤΙ ΚΑΙΝΩ ΚΗΔΕΥΣΑΣ ΑΠΕΘΕΤΟ.
Είναι το πρώτο προσκύνημα το οποίο συναντούν οι προσκυνητές εισερχόμενοι στον Πανίερο Ναό της Αναστάσεως.
Έχει τραπεζοειδές σχήμα διαστάσεων 2,7 Χ 1,30 μέτρα, εξέχει από το έδαφος τριάκοντα εκατοστά και η επιφάνεια της καλύπτεται με πορφύλευκο μάρμαρο, το οποίο χρησιμεύει όχι μόνο για διακόσμηση, αλλά και για προφύλαξη από την συνήθεια των προσκυνητών να αποσπούν τεμάχιά του για φυλακτά και ενθύμια.
Εδώ είναι ο τόπος όπου ο Ευσχήμων Ιωσήφ και ο Νικόδημος μετα την Σταύρωση εναπέθεσαν το πανάγιο Σώμα του Κυρίου και το άλειψαν με αρώματα για να το ενταφιάσουν (Ματθ.κζ.57-61). Την σύνδεσιν αυτήν υπενθυμίζει και η επιγραφή, η οποία διατρέχει εξωτερικώς τας τέσσαρας πλευράς του μνημείου: Ο ΕΥΣΧΗΜΩΝ ΙΩΣΗΦ ΑΠΟ ΤΟΥ ΞΥΛΟΥ ΚΑΘΕΛΩΝ ΤΟ ΑΧΡΑΝΤΟΝ ΣΟΥ ΣΩΜΑ ΣΙΝΔΟΝΙ ΚΑΘΑΡΑ ΕΙΛΗΣΑΣ ΚΑΙ ΑΡΩΜΑΣΙΝ ΕΝ ΜΝΗΜΑΤΙ ΚΑΙΝΩ ΚΗΔΕΥΣΑΣ ΑΠΕΘΕΤΟ.
Το παρεκκλήσι των Κλάπων (ή φυλακή του Χριστού) | επιστροφή πάνω |
Το παρεκκλήσι και το Σπήλαιο της Εύρεσης του Τιμίου Σταυρού
Συναντούμε μεγάλη είσοδο που οδηγεί σε σκάλα που αποτελείται από 27 σκαλιά.
Απ' αυτή κατεβαίνει κανείς στη Β' βασιλική που είναι αφιερωμένη στους Αγίους Κωνσταντίνο και Ελένη. Το παρεκκλήσι αυτό ανήκε παλαιότερον στους Αιθίοπας, οι οποίοι εξ αιτίας οικονομικών δυσχερειών αγκάσθηκαν να το πουλήσουν στους Αρμενίους, οι οποίοι το κατέχουν μέχρι σήμερα.
Απ' αυτή κατεβαίνει κανείς στη Β' βασιλική που είναι αφιερωμένη στους Αγίους Κωνσταντίνο και Ελένη. Το παρεκκλήσι αυτό ανήκε παλαιότερον στους Αιθίοπας, οι οποίοι εξ αιτίας οικονομικών δυσχερειών αγκάσθηκαν να το πουλήσουν στους Αρμενίους, οι οποίοι το κατέχουν μέχρι σήμερα.
Από τη νότια πλευρά του παρεκκλησίου, ξεκινά σκάλα από 13 σκαλιά που μας οδηγεί στο σπήλαιο, όπου βρέθηκε ο Τίμιος και Ζωηφόρος του Κυρίου Σταυρός και εκείνοι των ληστών. Εδώ πιστεύεται ότι ήταν στέρνα μέσα στην οποία οι Ιουδαίοι έρριψαν τον Σταυρόν του Κυρίου, τους ήλους (τα καρφιά) και τους σταυρούς των δύο ληστών.
Το σπήλαιον διαιρείται σε δύο μέρη. Στο ένα όπου υπάρχει επί του εδάφους πορφυρόλευκο μάρμαρο με το σχήμα του Σταυρού χαραγμένο και τις λέξεις ΙΗΣΟΥΣ ΧΡΙΣΤΟΣ ΝΙΚΑ ΑΩΙ' (1810), ανήκει στους Ορθοδόξους και στο άλλο όπου υπάρχει αλτάριο μπροστά στο άγαλμα της Αγίας Ελένης που κρατά τον Τίμιον Σταυρόν και ανήκει στους Λατίνους.
Το σπήλαιον διαιρείται σε δύο μέρη. Στο ένα όπου υπάρχει επί του εδάφους πορφυρόλευκο μάρμαρο με το σχήμα του Σταυρού χαραγμένο και τις λέξεις ΙΗΣΟΥΣ ΧΡΙΣΤΟΣ ΝΙΚΑ ΑΩΙ' (1810), ανήκει στους Ορθοδόξους και στο άλλο όπου υπάρχει αλτάριο μπροστά στο άγαλμα της Αγίας Ελένης που κρατά τον Τίμιον Σταυρόν και ανήκει στους Λατίνους.
Στο σπήλαιο της εύρεσης του Τιμίου Σταυρού, τελούν οι Ορθόδοξοι λαμπρή γιορτή την 14η Σεπτεμβρίου.
ΤΟ ΑΓΙΟ ΦΩΣ ΚΑΙ Ο ΜΑΡΤΥΡΑΣ ΕΜΙΡΗΣ!
Μόνο ο Ελληνορθόδοξος Πατριάρχης έχει το προνόμιο και την εξουσία να βγάζει το Αγιο Φως. Κατά καιρούς έχουν γίνει απόπειρες και από άλλα δόγματα να βγάλουν το Αγιο Φως αλλά αυτό στάθηκε αδύνατον. Για παράδειγμα το 1549μ.Χ. σύμφωνα πάντα με ιστορικές καταγραφές, οι Αρμένιοι δωροδόκησαν τον σουλτάνο Μουράτ για να τους δώσει την άδεια να εισέλθουν στον Πανίερο Ναό της Αναστάσεως και να βγάλουν αυτοί από τον Πανάγιο Τάφο το Αγιο Φως. Πράγματι ο σουλτάνος τους έδωσε την άδεια και οι Αρμένιοι μπήκαν μέσα στον Ναό και τον κλείδωσαν. Γεμάτος απελπισία ο Ορθόδοξος Πατριάρχης όταν είδε τους Αρμένιους να βρίσκονται μέσα στον Πανάγιο Τάφο, γονάτισε έξω στην είσοδο του Ναού κοντά σε μία από τις κολόνες. Ξαφνικά η κολόνα σχίστηκε και βγήκε το Αγιο Φως ανάβοντας τις λαμπάδες του Πατριάρχη. Ο Αγαρηνός Εμίρης παρακολουθούσε τα γεγονότα από τον μιναρέ του τζαμίου που βρίσκονταν απέναντι από τον Ναό.
Μόλις είδε τα γεγονότα φώναξε "Μεγάλη η πίστη των Χριστιανών! 'Ενας είναι ο αληθινός Θεός, ο Θεός των Χριστιανών. Πιστεύω στον Αναστάντα εκ νεκρών Χριστόν. Τον προσκυνώ ως Θεό μου".
Μετά από αυτή την ομολογία του πήδησε από τον μιναρέ,ή κατα μια άλλη πιο πιθανή εκδοχή,μαινόμενο πλήθος μουσουλμάνων ανέβηκαν και τον γκρέμισαν απο τον μιναρέ.. Κατά την πτώση του όμως δεν έπαθε τίποτα. Τότε οι μουσουλμάνοι τον έπιασαν και τον αποκεφάλισαν. Το άγιο λείψανο του φυλάσσεται μέχρι και σήμερα στην Ιερά Μονή της Μεγάλης Παναγίας των Ιεροσολύμων.
egnomi
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου