Ναυάγια στην περιοχή της Εύβοιας. Άρθρο της Σπυριδούλας Κεραμιδά

Αυτή τη φορά αποφάσισα να γράψω ένα ξεχωριστό αφιέρωμα για τα ναυάγια που έχουν συμβεί στην περιοχή της Εύβοιας. Αφορμή στάθηκε ένα άρθρο, που αναφερόταν στα ναυάγια που έχουν συμβεί στον ελλαδικό χώρο τον 20ο αιώνα. Παρατηρώντας τη λίστα, διαπίστωσα πως κάποια από αυτά έχουν συμβεί στην ευρύτερη περιοχή της Εύβοιας. Συγκεντρώνοντας τις ημερομηνίες των ναυαγίων, ανέτρεξα στα ψηφιακά αρχεία των εφημερίδων που είναι διαθέσιμες στο διαδίκτυο, προσπαθώντας να αντλήσω όσες περισσότερες πληροφορίες μπορούσα γι’ αυτά. Σίγουρα ήταν μια δυσάρεστη διαδικασία καθώς μέσα από στις εφημερίδες της εποχής, έρχεσαι αντιμέτωπος με τον πόνο των ανθρώπων που έχασαν κάποιον δικό τους, με την απόγνωση, την αγωνία και όλα τα δυσάρεστα συναισθήματα που προκαλεί μια απώλεια. Ξεκινώντας με χρονολογικά σειρά:
· Το ναυάγιο του «Χειμάρρα»


Στις 04:10 τα ξημερώματα της Κυριακής της 19ηςΙανουαρίου 1947, το επιβατικό ατμόπλοιο «Χειμάρρα» προσέκρουσε στις βραχονησίδες «Βερδούγια» 14 ναυτικά μίλια από την Ραφήνα στον Νότιο Ευβοϊκό, λόγω της πυκνής ομίχλης και των κακών καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν στην περιοχή. Το πλοίο είχε ξεκινήσει από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και κατευθυνόταν προς το λιμάνι το Πειραιά με 612 επιβάτες και 86 μέλη πληρώματος. Δυστυχώς 385 επιβάτες έχασαν τη ζωή τους, ενώ κατάφεραν διασωθούν μόλις 227. Στη ψηφιακή έκδοση της εφημερίδας «Ελευθερία» (21/01/1947) διαβάζουμε πως το ναυάγιο προκλήθηκε από έκρηξη που σημειώθηκε στα ύφαλα του πλοίου, από άγνωστα ακόμη αίτια όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, ενώ γίνεται λόγος και για πιθανή πρόσκρουση του, σε νάρκη. Αναφέρεται επίσης, πως η βύθιση του πλοίου έγινε μια ώρα μετά την έκρηξη, καταστώντας έτσι αδύνατη την εφαρμογή του σχεδίου διάσωσης, λόγω της βλάβης στα συστήματα του πλοίου, του πανικού που προκλήθηκε αλλά και των κακών καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν.

Το πλοίο είχε ναυπηγηθεί στην Γερμανία το 1905, ενώ είχε δοθεί στην Ελλάδα στα πλαίσια των πολεμικών επανορθώσεων. Μετά τη βύθισή του, το ελληνικό δημόσιο εισέπραξε από την ασφάλεια 70,000 λίρες Αγγλίας. Η βύθιση του «Χειμάρρα» αποτελεί μέχρι και σήμερα την μεγαλύτερη ελληνική ναυτική τραγωδία.

Το ναυάγιο του Ferry Boat «Χρυσή Αυγή»



Στις 23 Φεβρουαρίου 1983, το ferry boat«Χρυσή Αυγή» απέπλευσε από το λιμάνι της Ραφήνας με προορισμό τα νησιά Άνδρο, Τήνο, Πάρο και Νάξο μεταφέροντας 21 επιβάτες, 23 μέλη πληρώματος, 9 βυτιοφόρα και 4 φορτηγά πραγματοποιώντας ειδικό δρομολόγιο για να τον εφοδιάσμό των νησιών με καύσιμα. Εξαιτίας των κακών καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν στην περιοχή, το πλοίο έμεινε ακυβέρνητο και στις 18:30 περίπου, εξέπεμψε σήμα κινδύνου, ενώ τις 19:00 κοντά στο ακρωτήρι Μαντήλι ανοιχτά του Κάβο – Ντόρο δυστυχώς ανατράπηκε. Σύμφωνα με τις μαρτυρίες που διαβάζουμε στην ψηφιακή έκδοση της εφημερίδας «Ριζοσπάστης» (24/02/1983), η κλίση του πλοίου οφειλόταν στην μετατόπιση του φορτίου το οποίο προκάλεσε και έκρηξη. Οι 44 επιβαίνοντες και το πλήρωμα, προσπαθώντας να σωθούν από τις φλόγες έπεσαν στη θάλασσα τη στιγμή που έπνεαν άνεμοι εντάσεως 8 μποφόρ. Από τους 44 επιβάτες μόνο οι 18 κατάφεραν να σωθούν εξαιτίας του γεγονότος ότι στην περιοχή έπλεε το σοβιετικό φορτηγό Γιέκος Κασίλι. Για τους υπόλοιπους 26 δυστυχώς τα νερά του Ευβοϊκού έγιναν υγρός τάφος.





·
Το ναυάγιο του φορτηγού πλοίου «Δύστος»

Το πλοίο ήταν χρονοναυλομένο από την ΑΓΕΤ – Ηρακλής για μεταφορικές ανάγκες της εταιρείας, με ειδική διασκευή μεταφοράς «χύμα» τσιμέντου. Στις 26 Δεκεμβρίου 1996 και ώρα 14:00 απέπλευσε με 21 ναυτικούς και 5,300 περίπου τόνους τσιμέντο από το λιμάνι του Βόλου, με προορισμό της εγκαταστάσεις Λιμένος Δραπετσώνας. Λόγω των άσχημων καιρικών συνθηκών, το πλοίο παρέμεινε 2 μέρες στο νότιο όρμο της Σκιάθου. Παρά το γεγονός ότι οι καιρικές συνθήκες δεν το επέτρεπαν, το πλοίο απέπλευσε τελικά για το λιμάνι του Πειραιά. Η τελευταία επικοινωνία του πλοίου καταγράφηκε στις 20:00μμ όταν και επικοινώνησε με το m/s Λένα. Στις 29 Δεκεμβρίου, το πλοίο εντοπίστηκε ανεστραμμένο 3,5 μίλια ανατολικά της Κύμης οδηγώντας στο θάνατο 20 επιβαίνοντες. Από το πόρισμα για το Δύστος (Εφημερίδα Βήμα 09/03/1997) , προκύπτει πως το ναυάγιο οφείλεται σε μετατόπιση του φορτίου αλλά και σε προβληματική φόρτωση του, το λιμάνι του Βόλου.
Η Σπυριδούλα Κεραμιδά είναι Ιστορικός και έχει τελειώσει το Πανεπιστήμιο Κρήτης

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Boat

Messapia Travel

Messapia Travel
Όπου ονειρεύεσαι να βρεθείς.... Καλαβρής

Footer