Κινητοποιώντας τα σύγχρονα παιδιά στην ανάγνωση βιβλίων: μέρος δεύτερο, ιδέες κι εμπειρίες από τη συμμετοχή σε δράσεις φιλαναγνωσίας. Της Χριστίνας Καλαβρή
Το τριήμερο 5-7/4, συμμετείχα εθελοντικά στις δράσεις φιλαναγνωσίας της κυρίας Μαρίας Αναστασίου, υπεύθυνης της Βιβλιοθήκης Καθενών, στα πλαίσια της συμμετοχής της βιβλιοθήκης στο εκπαιδευτικό και πολιτιστικό πρόγραμμα "Συλλέγω Εμπειρίες" (Ταξίδι προς το κέντρο πολιτισμού "Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος").
Μάλιστα, η δράση της 5ης Απριλίου, πραγματοποιήθηκε στο χώρο του ΚΕ.Φ.Ι.ΑΠ., με τη συνεργασία καλλιτεχνών και εθελοντών της ομάδας δημιουργικής απασχόλησης του Δήμου Διρφύων-Μεσσαπίων.
Σε αυτές τις δράσεις, συλλέξαμε όλοι εμπειρίες, μικροί και μεγάλοι: εμπειρίες αισθητηριακές, εμπειρίες συνεργασίας και εμπειρίες έμπνευσης και δημιουργικότητας, αφού η φιλοσοφία των δράσεων αυτών αφορά τη σύνδεση συγκεκριμένων αναγνωσμάτων με εμπειρίες, μέσα από τη δημιουργία πλαισίων όπου όλα τα παιδιά μπορούν να αξιοποιήσουν τις γνώσεις και τις εμπειρίες τους αλλά και να συνδυάσουν την ανάγνωση των βιβλίων και με νέες, ομαδικές, θετικές εμπειρίες...
"Μια φορά κι έναν καιρό...", το θέμα των δράσεων με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου, ήταν το παραμύθι: το παραμύθι που μας ψυχαγωγεί, μας κάνει να γελάμε, μας πηγαίνει σε φανταστικούς κόσμους, μας διδάσκει, μας συγκινεί...
"Μια φορά κι έναν καιρό...", το θέμα των δράσεων με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου, ήταν το παραμύθι: το παραμύθι που μας ψυχαγωγεί, μας κάνει να γελάμε, μας πηγαίνει σε φανταστικούς κόσμους, μας διδάσκει, μας συγκινεί...
Δηλαδή, παραμύθια για διάσημους ζωγράφους που δημιουργούν φανταστικούς χάρτινους κήπους, παραμύθια που βρίσκονται το ένα μέσα στο άλλο, παραμύθια για το πώς να φτιάχνεις μαγικά και παράξενα όνειρα, αλλά και παραμύθια για τα συναισθήματα και την ευτυχία που "τρυπώνει" παντού και παραμύθια για άπιαστα όνειρα που μπορεί και να γίνουν πραγματικότητα εάν τα δούμε με διαφορετικά κριτήρια!
Όπως έχουμε πει, όμως, ο κόσμος των παιδιών, συνυπάρχει με αυτόν των ενηλίκων, διατηρώντας τα δικά του χαρακτηριστικά, αφού τα παιδιά:
Εύκολα μπορούν να αυτοσχεδιάσουν παραμύθια εάν τους δώσεις τις εικόνες,
μπορούν να αποτυπώσουν την χωρίς όρια φαντασία τους στο χαρτί,
κάνουν φωναχτά τις υποθέσεις τους για τη συνέχιση των ιστοριών που ακούνε να τους αφηγούνται κι αυτό μπορεί να γίνει ένα πολύ ωραίο παιχνίδι με ομοιοκαταληξίες, μουσικές, κινήσεις, μιμήσεις κι ότι άλλο εμπνευστείς στη στιγμή,
δείχνουν άμεσα τα συναισθήματά τους ξεδιπλώνοντας νέες πλευρές των αναγνωσμάτων,
είναι πρόθυμα να μιλήσουν για εμπειρίες τους παρόμοιες με εκείνες των ηρώων,
δεν φοβούνται μήπως κάνουν λάθος,
αγκαλιάζουν τα βιβλία όταν θέλουν να αγκαλιάσουν τους ήρωες που αγαπούν,
μιλάνε στα βιβλία και στους ήρωες τους,
και κάνουν με το δικό τους τρόπο την κάθε ιστορία μοναδική!
μπορούν να αποτυπώσουν την χωρίς όρια φαντασία τους στο χαρτί,
κάνουν φωναχτά τις υποθέσεις τους για τη συνέχιση των ιστοριών που ακούνε να τους αφηγούνται κι αυτό μπορεί να γίνει ένα πολύ ωραίο παιχνίδι με ομοιοκαταληξίες, μουσικές, κινήσεις, μιμήσεις κι ότι άλλο εμπνευστείς στη στιγμή,
δείχνουν άμεσα τα συναισθήματά τους ξεδιπλώνοντας νέες πλευρές των αναγνωσμάτων,
είναι πρόθυμα να μιλήσουν για εμπειρίες τους παρόμοιες με εκείνες των ηρώων,
δεν φοβούνται μήπως κάνουν λάθος,
αγκαλιάζουν τα βιβλία όταν θέλουν να αγκαλιάσουν τους ήρωες που αγαπούν,
μιλάνε στα βιβλία και στους ήρωες τους,
και κάνουν με το δικό τους τρόπο την κάθε ιστορία μοναδική!
Η κυρία Μαρία Αναστασίου, ως έμπειρη και γλυκιά αφηγήτρια, έχοντας παρακολουθήσει σεμινάρια εμψύχωσης ανάλογων δράσεων, παρουσίασε στους μαθητές με ελκυστικό τρόπο επιλεγμένα βιβλία, τα οποία αποτέλεσαν το κάθε ένα την πηγή έμπνευσης για το κάθε εργαστήριο "συλλογής εμπειριών": χαρτοκοπτικές κατασκευές με συνδυασμούς διαφορετικών υλικών και χρωμάτων, "παραμυθοσαλάτες" με "θέα", συνταγές "ιδανικών" ή "τρελών" ονείρων...
..."και ζήσανε αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα"!
..."και ζήσανε αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα"!
Για να πάρεις, όμως, κάτι από τη "χρυσόσκονη" των παραμυθιών, ακόμη κι αν είσαι "μεγάλος", πρέπει να μπορείς να δεις με τα μάτια των παιδιών και εννοώ, με τα μάτια της αθωότητας...
Η Χριστίνα Καλαβρή είναι ψυχολόγος-εγκληματολόγος
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου