Εισήγηση του Προέδρου της Επιτροπής Πολιτικής προστασίας Γιώργου Ψαθά, Δημάρχου Διρφύων-Μεσαπίων στην συνεδρίαση στην Γλυφάδα.
Στην χθεσινή συνεδρίαση της Πολιτικής Προστασίας της ΚΕΔΕ που έγινε στην Γλυφάδα, ένας εκ των εισηγητών ήταν και ο πρόεδρος της και Δήμαρχος Διρφύων-Μεσσαπίων κος Ψαθάς. Η εισηγησή του έχει ως εξής:
Αποδεικνύεται σήμερα για άλλη μια φορά πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος της Επιτροπής μας και πόσο εμπνευσμένη ήταν η απόφαση του Προέδρου μας του κ. Πατόυλη να συστήσει ειδική, αυτοτελή επιτροπή πολιτικής προστασίας στη ΚΕΔΕ κατά την τρέχουσα θητεία των οργάνων της αυτοδιοίκησης.
Βέβαια θα πει κανείς ας μην έχουμε τέτοια γεγονότα, ας μην έχουμε φαινόμενα σαν τα πρόσφατα της μόλυνσης του Σαρωνικού, ας μην έχουμε πυρκαγιές και ας είναι αχρείαστη η επιτροπή μας.
Όμως πουθενά στον κόσμο δεν μπορεί ν' απομονώσει κανείς την πιθανότητα πρόκλησης κινδύνων και καταστροφών που επηρεάζουν το ανθρωπογενές και το φυσικό περιβάλλον και πηγάζουν όπως συνέβη με το Δ/Ξ ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ από την ίδια την ανθρώπινη δραστηριότητα.
Είναι γεγονός ότι το Δ.Σ. της ΚΕΔΕ και η Επιτροπή μας έχει πάρει σημαντικές πρωτοβουλίες μέχρι σήμερα. Η πολύ καλή επιστημονική και μεθοδολογική δουλειά που έχει πραγματοποιηθεί στα πλαίσια της ΙΤΑ και της ΚΕΔΕ με την επιστημονική ευθύνη του κ. Ευθυμίου Λέκκα με την εκπόνηση του Οδηγού Επιχειρησιακού Σχεδιασμού για την διαχείριση κινδύνων σε επίπεδο Δήμων αποτέλεσε τη βάση μιας συστηματικής προσπάθειας οργάνωσης της πολιτικής προστασίας σε επίπεδο Δήμου. Πιστεύω ότι έχουμε πολύ δρόμο ακόμα να διανύσουμε ως αυτοδιοίκηση για να πετύχουμε τις υψηλές προδιαγραφές οργάνωσής μας για την αντιμετώπιση κινδύνων και καταστροφών, αφού οι εξελίξεις που οφείλονται σε εξωγενείς παράγοντες (π.χ. μεταναστευτικό-προσφυγικό, θαλάσσια ρύπανση) επιβάλλουν συνεχείς αναθεωρήσεις επανασχεδιασμού και προτεραιοτήτων της αυτοδιοίκησης στα θέματα πολιτικής προστασίας.
Είναι ανάγκη να διευρύνουμε καθημερινά τις γνώσεις μας στα θέματα αυτά, να οργανώσουμε καλύτερα τους τοπικούς μηχανισμούς πολιτικής προστασίας, την εκπαίδευση των στελεχών μας, την ενεργοποίηση των εθελοντικών μας ομάδων, να διδασκόμαστε από τυχόν λάθη ή παραλείψεις για να θωρακιστούμε καλύτερα μαζί με την πολιτεία και τους άλλους θεσμικούς φορείς με στόχο τη προστασία και την ασφάλεια του πολίτη που υπηρετούμε καθημερινά.
και επειδή η εγγύτητα της πρωτοβάθμιας αυτοδιοίκησης προς τον πολίτη και τα τρέχοντα τοπικά ζητήματα έχει δοκιμαστεί και δοκιμάζεται καθημερινά αποδείχθηκε και στην πρόσφατη ρύπανση του Σαρωνικού ότι τ' αντανακλαστικά των φορέων της αυτοδιοίκησης και οι παρεμβάσεις τους είχαν και εξαιρετικούς χρόνους απόκρισης αλλά και στοχευμένο προσανατολισμό σε αντίθεση με την αντίδραση ενός μάλλον αναποτελεσματικού κρατικού μηχανισμού.
Οι όποιες αρρυθμίες παρουσιάστηκαν στην κινητοποίηση, την ενημέρωση και τον συντονισμό με τους φορείς της αυτοδιοίκησης δεν θα πρέπει να μείνουν στο επίπεδο μιας κριτικής ή στείρας αντιπαράθεσης αλλά θα πρέπει ν' αποτελέσουν την ευκαιρία για έναν σχεδιασμό με θεσμικό ενεργό το ρόλο των Δήμων και των Συνδέσμων τους.
Για αυτό θα συζητήσουμε στην επιτροπή θα τεκμηριώσουμε και θα προτείνουμε στην πολιτεία:
Γιατί κανείς δεν αγαπά περισσότερο την κάθε παραλία, τη κάθε ακτή, κανείς δεν γνωρίζει καλύτερα την καθημερινότητα, την εικόνα του κάθε οικισμού, του ίδιου μας του Δήμου, με τον αγώνα των ανθρώπων για επιβίωση από τους ψαράδες, τους μικροεπαγγελματίες, τις τουριστικές δραστηριότητες που σε κάποιες των περιπτώσεων σε ορισμένους παράλιους οικισμούς είναι και η μοναδική πηγή εισοδήματος και επιβίωσης.
Αποδεικνύεται σήμερα για άλλη μια φορά πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος της Επιτροπής μας και πόσο εμπνευσμένη ήταν η απόφαση του Προέδρου μας του κ. Πατόυλη να συστήσει ειδική, αυτοτελή επιτροπή πολιτικής προστασίας στη ΚΕΔΕ κατά την τρέχουσα θητεία των οργάνων της αυτοδιοίκησης.
Βέβαια θα πει κανείς ας μην έχουμε τέτοια γεγονότα, ας μην έχουμε φαινόμενα σαν τα πρόσφατα της μόλυνσης του Σαρωνικού, ας μην έχουμε πυρκαγιές και ας είναι αχρείαστη η επιτροπή μας.
Όμως πουθενά στον κόσμο δεν μπορεί ν' απομονώσει κανείς την πιθανότητα πρόκλησης κινδύνων και καταστροφών που επηρεάζουν το ανθρωπογενές και το φυσικό περιβάλλον και πηγάζουν όπως συνέβη με το Δ/Ξ ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ από την ίδια την ανθρώπινη δραστηριότητα.
Είναι γεγονός ότι το Δ.Σ. της ΚΕΔΕ και η Επιτροπή μας έχει πάρει σημαντικές πρωτοβουλίες μέχρι σήμερα. Η πολύ καλή επιστημονική και μεθοδολογική δουλειά που έχει πραγματοποιηθεί στα πλαίσια της ΙΤΑ και της ΚΕΔΕ με την επιστημονική ευθύνη του κ. Ευθυμίου Λέκκα με την εκπόνηση του Οδηγού Επιχειρησιακού Σχεδιασμού για την διαχείριση κινδύνων σε επίπεδο Δήμων αποτέλεσε τη βάση μιας συστηματικής προσπάθειας οργάνωσης της πολιτικής προστασίας σε επίπεδο Δήμου. Πιστεύω ότι έχουμε πολύ δρόμο ακόμα να διανύσουμε ως αυτοδιοίκηση για να πετύχουμε τις υψηλές προδιαγραφές οργάνωσής μας για την αντιμετώπιση κινδύνων και καταστροφών, αφού οι εξελίξεις που οφείλονται σε εξωγενείς παράγοντες (π.χ. μεταναστευτικό-προσφυγικό, θαλάσσια ρύπανση) επιβάλλουν συνεχείς αναθεωρήσεις επανασχεδιασμού και προτεραιοτήτων της αυτοδιοίκησης στα θέματα πολιτικής προστασίας.
Είναι ανάγκη να διευρύνουμε καθημερινά τις γνώσεις μας στα θέματα αυτά, να οργανώσουμε καλύτερα τους τοπικούς μηχανισμούς πολιτικής προστασίας, την εκπαίδευση των στελεχών μας, την ενεργοποίηση των εθελοντικών μας ομάδων, να διδασκόμαστε από τυχόν λάθη ή παραλείψεις για να θωρακιστούμε καλύτερα μαζί με την πολιτεία και τους άλλους θεσμικούς φορείς με στόχο τη προστασία και την ασφάλεια του πολίτη που υπηρετούμε καθημερινά.
και επειδή η εγγύτητα της πρωτοβάθμιας αυτοδιοίκησης προς τον πολίτη και τα τρέχοντα τοπικά ζητήματα έχει δοκιμαστεί και δοκιμάζεται καθημερινά αποδείχθηκε και στην πρόσφατη ρύπανση του Σαρωνικού ότι τ' αντανακλαστικά των φορέων της αυτοδιοίκησης και οι παρεμβάσεις τους είχαν και εξαιρετικούς χρόνους απόκρισης αλλά και στοχευμένο προσανατολισμό σε αντίθεση με την αντίδραση ενός μάλλον αναποτελεσματικού κρατικού μηχανισμού.
Οι όποιες αρρυθμίες παρουσιάστηκαν στην κινητοποίηση, την ενημέρωση και τον συντονισμό με τους φορείς της αυτοδιοίκησης δεν θα πρέπει να μείνουν στο επίπεδο μιας κριτικής ή στείρας αντιπαράθεσης αλλά θα πρέπει ν' αποτελέσουν την ευκαιρία για έναν σχεδιασμό με θεσμικό ενεργό το ρόλο των Δήμων και των Συνδέσμων τους.
Για αυτό θα συζητήσουμε στην επιτροπή θα τεκμηριώσουμε και θα προτείνουμε στην πολιτεία:
- Την ανάγκη για σύνταξη εξειδικευμένων τοπικών σχεδίων αντιμετώπισης των επιπτώσεων για την θαλάσσια ρύπανση.
- Τη θεσμική θωράκιση της τοπικής αυτοδιοίκησης για να μπορεί κάτω από το γενικό συντονισμό των αρμόδιων κρατικών φορέων με στοχευμένες παρεμβάσεις και με την ταχύτητα που απαιτείται να παρεμβαίνει πριν μεγεθυνθεί το πρόβλημα και οι επιπτώσεις του στο περιβάλλον και την οικονομική δραστηριότητα.
- Τη διασφάλιση πόρων, στοιχειώδους εξοπλισμού αλλά και κατάλληλης εκπαίδευσης ώστε να μπορούμε πιο άμεσα και αποτελεσματικά να παρέμβουμε με ιδία μέσα με την ενεργοποίηση εθελοντικών ομάδων αλλά και τον αναγκαίο συντονισμό στην χρησιμοποίηση εξειδικευμένων συνεργείων όπου απαιτείται.
Γιατί κανείς δεν αγαπά περισσότερο την κάθε παραλία, τη κάθε ακτή, κανείς δεν γνωρίζει καλύτερα την καθημερινότητα, την εικόνα του κάθε οικισμού, του ίδιου μας του Δήμου, με τον αγώνα των ανθρώπων για επιβίωση από τους ψαράδες, τους μικροεπαγγελματίες, τις τουριστικές δραστηριότητες που σε κάποιες των περιπτώσεων σε ορισμένους παράλιους οικισμούς είναι και η μοναδική πηγή εισοδήματος και επιβίωσης.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου