Ναυτικό Διαδραστικό Πάρκο Χαλκίδας: Τεράστια επένδυση για τον πολιτισμό και την οικονομία της περιοχής!
Η πρόταση για τη δημιουργία στη Χαλκίδα ενός Ναυτικού Διαδραστικού Πάρκου, “έπεσε στο τραπέζι” από τον “Πρωτέα”, το σύλλογο, ο οποίος δραστηριοποιείται για τη Διατήρηση και Διάσωση της παραδοσιακής Ναυπηγικής και Ναυτικής Κληρονομιάς. Αναγνωρισμένου από την πύλη πολιτιστικών φορέων του ΥΠΠΟ 2011
Προϋπόθεση για την υλοποίηση του εγχειρήματος ηταν η εξεύρεση κατάλληλου παραθαλάσσιου χώρου, ο οποίος να πληροί τις προϋποθέσεις. Ο χώρος αυτός βρέθηκε και είναι το Δημόσιο Κτήμα που βρίσκεται κάτω από την Υψηλή Γέφυρα, στη Βοιωτική πλευρά και θεωρείται ιδανικός για την δημιουργία των αναγκαίων εγκαταστάσεων με τις οποίες θα γίνει δυνατή η υλοποίηση του πιο σημαντικού προγράμματος για τη διάσωση της ναυτικής κληρονομιάς στην στη Μεσόγειο.
ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο «ΠΡΩΤΕΑΣ»
ΚΑΤΑΣΤΑΤΙΚΟ ΣΥΛΛΟΓΟΥ
Η ΔΡΑΣΗ ΤΟΥ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ ΕΝΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΔΕΙΓΜΑ ΓΡΑΦΗΣ
ΔΡΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΡΩΤΕΑ ΚΑΙ ΤΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ ΠΑΡΚΟΥ ΧΑΛΚΙΔΑΣ
Η ΕΠΙΔΙΩΞΗ ΓΙΑ ΤΟ ΝΑΥΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΧΑΛΚΙΔΑΣ
Ένα από τα τελευταία έργα είναι η Ολοκλήρωση της ναυπήγησης και η Καθέλκυση μετά από 10 χρόνια μελέτης ερευνάς και εθελοντικής εργασίας, ενός αντιγράφου παραδοσιακού και ιστορικού τύπου Αιγαιοπελαγίτικου σκαριού από σχέδια του 1835.
Τσερνικι με αρματωσια Σακολεβας
Η Σακολέβα ως όρος αναφέρεται κυρίως στον εξαρτισμός του σκάφους, (ένα τραπέζιο πανί το οποίο είναι αναρτημένο (απλωμένο), σε μια διαγώνιο αντένα σε ένα μικρό κατάρτι, όπως η «Greek Sakkoleva-1835», από τα σχέδια του υποναύαρχου Paris. Ο οποίος αναφέρεται στον συγκεκριμένο τύπο σκάφους, γάστρα και εξαρτισμό). Η λέξη “Σακολεφεα” χρησιμοποιείται για να περιγράψει ένα είδος πανιού που εμφανίζεται για πρώτη φορά σε βυζαντινά κείμενα του 12ου αιώνα προέρχεται, ετυμολογικά από το “σάγο” (μανδύας) και «λαιφος» (φούστα). Οι πρώτες παραστάσεις εξαρτισμού σακολέβων, έχουν βρεθεί σε επιτύμβιες στήλες και ανάγλυφα πλοίων από τον 1ο έως τον 3ο αιώνα στην Ιταλία και την Ελλάδα. Από τότε, η λέξη έχει εμφανιστεί σε διάφορες παραλλαγές, όπως σακολέβα – σακολέβα – σακολέφη -τσακολέβα κ.λπ.
Η μελέτη ο σχεδιασμός και η κατασκευή ολοκληρώνεται από τον Νικόλα Βλαβιανό (ο ίδιος έχει κατασκευάσει και αριθμό χαρακτηριστικών τύπων παραδοσιακών ιστιοφόρων πλοίων του αρχιπελάγους) με σπουδαίες και αναγνωρισμένες εργασίες σε μεγάλα Ναυτικά μουσεία του κόσμου, με τις οδηγίες και την εποπτεία του, με την ομάδα εθελοντών ναυδόμων (καραβομαραγκών) και άλλων μελών του «Πρωτέα».
Ο «ΠΡΩΤΕΑΣ»
Τα μέλη του ΔΣ μετά τις τελευταίες αρχαιρεσίες απαρτίζεται από:
Προέδρος: Νικόλαος Σταυρόπουλος (Ηλεκτρολόγος, Ηλεκτρονικός Μηχανικός στις ΗΠΑ (ΒΕΕ) με μεταπτυχιακές σπουδές στην Ευρώπη (ΜΒΑ) με πρόσθετη επαγγελματική εξειδίκευση στην Μηχανική Συστημάτων, Διαχείριση Ολικής Ποιότητας και Διασφάλιση Ποιότητας)
Αντιπρόεδρος: Νικολας Βλαβιανος (Με σημαντικές σπουδές και εργασίες στο εξωτερικό πάνω στην Ναυπηγική και στην αποκατάσταση μουσικών και ιστορικών πλοίων μνημείων, και εμπειρογνώμονας σε θέματα αποκατάστασης ιστορικών πλοίων. Εκπροσωπεί την Ελληνική συμμέτοχη και είναι μέλος του ΔΣ του European Maritime Heritage. O Νικόλας Βλαβιανός συμμετέχει σε κρατικές επιτροπές και ομάδες εργασίας για την διάσωση της Ξυλοναυπηγικής Κληρονομιάς:
Ομάδα εργασίας του Υπουργείου Πολιτισμού για την Προστασία και Ανάδειξη των Παραδοσιακών Σκαφών και της Ξυλοναυπηγικής Τέχνης του Ελληνικού Χώρου
Επιτροπή του Υπουργείου Παιδείας για τη Δημιουργία Δομής Επαγγελματικής Κατάρτισης/Μαθητείας στην Ξυλοναυπηγική Τέχνη
Μέλος τής επιτροπής του ΕΜΗ για την εκπόνηση κανόνων και κανονισμών για την αποκατάσταση ιστορικών πλοίων και την χρηματοδότηση με ευρωπαϊκούς πόρους 2015
Μέλος τής επιτροπής του ΕΜΗ για τον χαρακτηρισμό λιμένων φιλοξενίας παραδοσιακών σκαφών. 2015)
Γραμματέας: Μαίρη Χουλιέρη (Εκπαιδευτικός (μουσικός). Μέλος της επταμελούς γραμματείας του Πανελλήνιου Δικτύου Οικολογικών Οργανώσεων, μέλος του Δ.Σ του Θεάτρου Χαλκίδας, μέλος του Δ.Σ του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων του 5ου Γυμνασίου)
Ταμίας: Καλλιόπη Παγώνη (Δικηγόρος Αθηνών με ιδιαίτερα εθελοντική δράση σε θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων, κοινωνικών, περιβαλλοντικών και πολιτιστικών ενδιαφερόντων)
Μέλος: Κωσταντίνος Τσαλαμανιός (Συνταξιούχος καθηγητής της Σχολής Ικάρων, Διευθυντής Μεσογειακών Αγώνων Αθήνας, Αιρετό μέλος ΣΕΓΑΣ επί 12 έτη)
Ομάδα Επιστημόνων
Ολόκληρη η μελέτη του έργου
Πληροφορίες για το έργο
ΟΙ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΠΟΥ ΕΓΙΝΑΝ ΜΕΧΡΙ ΤΩΡΑ
Ο αντιπρόεδρος του «ΠΡΩΤΕΑ» Νικόλας Βλαβιανός μετά από απόφαση του ΔΣ υπέβαλλε αίτηση στη πολεοδομία του Δήμου Χαλκιδαίων στις 23/05/2011, με αριθμό πρωτοκόλλου 2419 προκειμένου να διαπιστωθούν οι χρήσεις γης της περιοχής οποία έχει επιλεχθεί για να εγκατασταθεί το Ναυτικό Διαδραστικό Πάρκο. Πρέπει να τονίσουμε ότι, η περιοχή είναι Δημόσιο Κτήμα, καθώς προήλθε από μπαζώματα που έγιναν κατά τη διάρκεια κατασκευής της Υψηλής Γέφυρας Χαλκίδας. Και αναγνωριστικέ ως τέτοιο με ΦΕΚ μετά από ενέργειες μέλους του «ΠΡΩΤΕΑ».
Η απάντηση που έλαβε από την Πολεοδομία είναι η εξής:
«Βρίσκεται εκτός σχεδίου πόλεως, εγκεκριμένης Ζώνης Οικιστικού Ελέγχου και σύμφωνα με δήλωση μηχανικού, σε ακτίνα ενός χιλιομέτρου δεν υπάρχει όριο οικισμού, Ζώνη Οικιστικού Ελέγχου και λατομική περιοχή. Παράλληλα, η ιδιοκτησία απέχει 460 μέτρα από το σχέδιο πόλεως και το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της Χαλκίδας.
Με βάση την απάντηση αυτή, η περιοχή είναι εκτός σχεδίου πόλης. Δεν υφίστανται περιορισμοί όσον αφορά την κατασκευή του Ναυτικού Διαδραστικού Πάρκου, εφόσον βέβαια τηρηθεί η νομοθεσία κατά την διάρκεια της κατασκευής του. Στη παράγραφο 4 αναφέρει ότι:
«Σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης Β.2 στάδιο ΓΠΣ Αυλίδας (χάρτης Π.1 – Σεπτέμβριος 2008), το οποίο δεν έχει ακόμη εγκριθεί, η διαδικασία δεν βρίσκεται σε περιοχή με ιδιαίτερο χαρακτηρισμό.
Υπογράφει Η Προϊσταμένη Τ.Π.Ε. ΓΑΡ. ΚΑΤΣΙΜΕΝΤΕ.
Ακριβώς αυτό, αποτυπώνεται και στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της Αυλίδας
Και ενώ όλα έδειχναν ευνοϊκά για την κατασκευή του Ναυτικού Διαδραστικού Πάρκου, η Πολεοδομία αποφάσισε… ξαφνικά, ότι η περιοχή βρίσκεται εντός του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου, χωρίς όμως να αποτυπώνεται, εκφράζοντας την πρόθεση του μελετητή …να την συμπεριλάβει, κάτι που όμως δεν έκανε. Αποτέλεσμα αυτής της περίεργης κατάστασης ήταν, ο Πρωτέας, να υποβάλλει ένσταση προς την Πολεοδομία και, ενώ είχε ζητήσει ΤΗΝ ΓΝΩΜΗ του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας, όταν κάνοντας παράλληλα και παρουσίαση της πρότασης στον υπουργό κ Φάκελο. Στο υπουργείο μας διαβεβαίωσαν οι νομικοί σύμβουλοι του υπουργείου παρουσία του αντιδημάρχου κ. Γιώργου Μπουραντά ότι η άποψη της πολεοδομίας Χαλκίδας είναι λανθασμένη, και συγκεκριμένα μας είπαν -Δλδ Πρέπει να γίνει νέο ΦΕΚ για να συμφωνεί με την άποψη της πολεοδομίας; Η περιοχή είναι μπαζώματα και είναι εκτός ορίων του ΓΠΣ Αυλίδας σύμφωνα και με το υπάρχων χάρτη. Όταν και η ένστασή αυτή δεν έγινε δεκτή, είπαν ότι πρέπει να κάνει ο Πρωτέας την προσφυγή στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση της Στερεάς Ελλάδας, κάτι το οποίο θα έπρεπε να το έχει κάνει η πολεοδομία. Και τότε διαπιστώθηκε ότι είχαν χαθεί ήδη τα χρονικά όρια για προσφυγή.
Τα ερωτήματα που προκύπτουν μετά από αυτές τις εξελίξεις είναι ιδιαίτερα σημαντικά:
Επιθυμούν οι αρχές του τόπου την δημιουργία του Ναυτικού Διαδραστικού Πάρκου; Αν ναι, τι κάνουν προκειμένου να βοηθήσουν το σύλλογο να προχωρήσει στην ίδρυσή του;
Είναι τελικά ο χώρος ενταγμένος στο Γ.Π.Σ. και αν ναι πως αποδεικνύεται κάτι τέτοιο;
Γιατί κάποιοι φέρνουν εμπόδια στην κατασκευή του Πάρκου, από τη στιγμή που με την ολοκλήρωσή του θα δημιουργηθούν και νέες θέσεις εργασίας, σύμφωνα με τη μελέτη για την εύρυθμη λειτουργία του ΝΠΧ δημιουργηθούν 50 μόνιμες θέσεις εργασίας, από τις οποίες οι 20 διοικητικού και ερευνητικού-επιστημονικού προσωπικού, ενώ ταυτόχρονα η Χαλκίδα θα αποκτήσει ένα σημαντικό σημείο αναφοράς για την παγκόσμια προσπάθεια διάσωσης της παραδοσιακής ναυπηγικής τέχνης μέσα από πολιτιστικές εκπαιδευτικές ναυτικές εκδηλώσεις τεράστιου τουριστικού ενδιαφέροντος.
Αναμένουμε τις απαντήσεις των αρμοδίων
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου