Με ποια ψυχολογία να πάω στις Πανελλήνιες;

Μας χωρίζουν μόλις λίγες ημέρες από την έναρξη των Πανελληνίων εξετάσεων, μιας περιόδου ψυχοφθόρας, τόσο για τους μαθητές, όσο και για τους γονείς τους.
Το άγχος και η ψυχολογική πίεση έχουν φτάσει στο έπακρο και οι οικογένειες βιώνουν την τελική προσπάθεια των παιδιών τους υπό την πίεση ενός συστήματος εξετάσεων που αξιολογεί, χωρίς να δικαιολογεί λάθη και κρίνει μέσα σε λίγες ώρες την περαιτέρω πορεία κάθε μαθητή.


Όσοι έχουν διαβάσει, έχουν άγχος διότι έχουν αφιερώσει τόσο χρόνο στην προσπάθεια και φοβούνται μήπως ένα λάθος στις απαντήσεις ή ένα κενό μνήμης, τους οδηγήσει στην αποτυχία. Από την άλλη πλευρά, όσοι δεν έχουν διαβάσει, έχουν άγχος διότι ξέρουν ότι οι ημέρες που έρχονται θα περνούν μέσα από μια συνεχή αποτυχία που δεν θα φαίνεται να έχει τέλος. Στο πλαίσιο αυτό, αντιλαμβανόμαστε όλοι όσοι είμαστε κομμάτι αυτού του συστήματος, μαθητές, γονείς και καθηγητές, ότι το άγχος δεν είναι τίποτε άλλο, παρά ο φόβος της αποτυχίας. Επιτακτικές όσο ποτέ, προβάλλουν ορισμένες πρακτικές εφαρμογές συμπεριφοράς ώστε να διατηρηθεί η πολυπόθητη ψυχραιμία και να γίνει όλο αυτό που περνάμε μια, αν όχι ευχάριστη, τουλάχιστον όχι δυσάρεστη περίοδος.

Αρχικά, θα πρέπει να κατανοηθεί ότι το άγχος αποτελεί πολύ κακό σύμβουλο για τους υποψηφίους, δεν είναι όμως απαραίτητα κακό, αντιθέτως θα ήταν χρήσιμο να το αντιμετωπίσουμε ως κινητήριο δύναμη και όχι ως ανασταλτικό παράγοντα που μας παραλύει και μας κάνει να αδυνατούμε να αποδώσουμε.  Αν τα παιδιά καταφέρουν να το διαχειριστούν, τότε θα μπορέσει να αποτελέσει κινητήρια δύναμη για εγρήγορση και συνέχιση της προσπάθειας.

Οι μαθητές θα ήταν χρήσιμο να σκέφτονται ότι οι Πανελλήνιες εξετάσεις δεν είναι η κρισιμότερη στιγμή της ζωής τους. Άλλωστε, ένα παιδί έχει να συναντήσει τόσες  δύσκολες και αγχωτικές καταστάσεις στη ζωή του, οπότε καλό είναι να μάθει από τώρα να ανταποκρίνεται σε αυτές με ψυχραιμία.

Κι αυτό ακριβώς είναι που πρέπει να τους ενσταλάξουν γονείς και καθηγητές. Οι γονείς ξέρουν ότι η αξία του παιδιού τους σε καμία περίπτωση δεν μετριέται με την επιτυχία ή την αποτυχία του στις εξετάσεις. Το παιδί τους όμως ίσως να μην το έχει αντιληφθεί.

Ας αφιερώσουμε λίγο χρόνο, ψύχραιμα, για να τους το εξηγήσουμε μέσα στα πλαίσια μια ήρεμης συζήτησης. Το ίδιο οφείλουμε και όλοι οι καθηγητές τους. Ας μην θεωρούμε αυτονόητο ότι τα παιδιά, ξέρουν ότι τα αγαπάμε και προσπαθούμε πάντα να σταθούμε κοντά τους, είτε πετύχουν, είτε αποτύχουν.

Η δημιουργία ενός κλίματος ηρεμίας, εμπιστοσύνης και ενθάρρυνσης, θα μπορούσε να τα βοηθήσει να ενισχύσουν την αυτοπεποίθησή τους, ή έστω να κρατήσουν την ηρεμία τους. Ας είμαστε όλοι διαθέσιμοί, παρά την κούραση της περιόδου, να τα ακούσουμε και να τα συμβουλεύσουμε με καλύτερο δυνατό τρόπο.

Οι μαθητές ας θυμούνται ότι θέλουν την επιτυχία, αλλά και στην περίπτωση της αποτυχίας, υπάρχουν εναλλακτικές και νέοι δρόμοι θα ανοιχτούν μπροστά τους! Όπλα τους η θετική σκέψη, η πίστη ότι όλα θα πάνε καλά και κυρίως η ουσιαστική υπομονή όλων. Κάθε προσπάθεια χρειάζεται υπομονή. Υπομονή λοιπόν, Πανελλήνιες είναι, θα περάσουν!
Καλή δύναμη και επιτυχία σε όλους!

Ιωάννα Μαντζώρου
Φιλόλογος
Μ.Α. Ελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία
Σύμβουλος καθηγήτρια-Διεύθυνση Φιλολογικού
Πουκαμισάς Χαλκίδας & Ψαχνών Ευβοίας
Fb: Φροντιστήρια Πουκαμισάς Χαλκίδας
https://imantzorou.blogspot.gr
evianews

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Boat

Messapia Travel

Messapia Travel
Όπου ονειρεύεσαι να βρεθείς.... Καλαβρής

Footer