Όλα όσα έμαθα ως ενήλικη στο… νηπιαγωγείο! Της Εύας Καλαβρή

 


Σε λίγες ημέρες θα χτυπήσει το πρώτο κουδούνι για τα νηπιαγωγεία, τα δημοτικά, τα Γυμνάσια και τα Λύκεια. Ψάχνοντας στο διαδίκτυο έπεσα πάνω σε μία πολύ όμορφη ανάρτηση της συμπολίτισσάς μας Εύας Καλαβρή, όπου αναφέρει η ίδια τι έμαθε ως ενήλικη στο νηπιαγωγείο. Μέσω αυτής της ανάρτησης μπορεί ο κάθε γονέας να μάθει πάρα πολλά. Για αυτό την παρουσιάζω αυτούσια αμέσως παρακάτω: 

"Γράφει η Εύα Καλαβρή.

Σε λίγες μέρες θα έχω κι επίσημα ένα «πρωτάκι». Δυσκολεύομαι να το συνειδητοποιήσω, σαν χθες μου φαίνεται που τον πήγα πρώτη μέρα στον παιδικό σταθμό, τότε που δε μιλούσε ακόμη καλά καλά, φορούσε πάνα, έτρωγε λίγα φαγητά και ήταν κολλημένος πάνω μου. Από τότε, πέρασαν 4 χρόνια και μάλιστα τα 2 τελευταία, το προνήπιο και το νηπιαγωγείο, ήταν πολύ ιδιαίτερα, με πρωτόγνωρες συνθήκες, μάσκες, αποστάσεις, τηλεκπαίδευση και όλα όσα μας κληροδότησε ο κορονοϊός.

Βιβλίο ολόκληρο θα μπορούσα να γράψω για την εμπειρία μου στο νηπιαγωγείο. Και λέω την εμπειρία «μου» γιατί αισθάνομαι ότι φοίτησα και αποφοίτησα κι εγώ από αυτό!

Χθες, ήταν για εμάς η τελευταία μας μέρα στο σχολείο, εγώ φανερά συγκινημένη, σκεφτόμουν όλη μέρα πώς θα κρατήσω τα δάκρυά μου στον αποχαιρετισμό, ο δε μικρός μου; Το αντίθετο! Προσπαθώντας να εκμαιεύσω τι σκέφτεται, του λέω: «τελείωσε επίσημα το σχολείο» και μου λέει, με ένα τεράστιο χαμόγελο, «εσείς οι μεγάλοι κάνετε λες και τελείωσε ο κόσμος». Και έχει δίκιο, καθώς είναι πλέον ολοφάνερο ότι το σχολείο έχει πετύχει το στόχο του: δεν έβγαλε άλλον έναν «πτυχιούχο», έβγαλε έναν «ευτυχιούχο»!

Στο νηπιαγωγείο, ως ενήλικη, έμαθα πολλά! Θα μοιραστώ εκείνα που μου έρχονται πρώτα στο νου:

  • Να ξεχωρίζω τους ρόλους: άλλο μαμά και άλλο δασκάλα.
  • Να εμπιστεύομαι τους ανθρώπους: γνωρίζουν καλά το αντικείμενό τους και δεν χρειάζονται υποδείξεις.
  • Να βοηθάω και να ενισχύω το έργο τους: μέσα από διαρκή ενημέρωση να μπορώ να συνεχίζω την πολύτιμη δουλειά του σχολείου και στο σπίτι.
  • Γονιός δεν βγαίνεις με manual και καλό είναι να είσαι ανοιχτός να μιλήσεις, να ρωτήσεις, να ακούσεις.
  • Διαφέρει το σημερινό νηπιαγωγείο, κατά πολύ, από αυτό που πήγα εγώ.
  • Τα καλλιτεχνικά έργα των παιδιών δεν επιδέχονται κριτικής, καμία ζωγραφιά δεν είναι «μουτζούρα».
  • Το να ακολουθείς κοινά αποδεκτούς κανόνες και να επωμίζεσαι τις συνέπειες των πράξεων σου, καλλιεργεί το σεβασμό απέναντι στον εαυτό σου και τους γύρω σου.
  • Το νηπιαγωγείο δε διδάσκει. Ανάμεσα σε πολλά, διαπαιδαγωγεί, αναπτύσσει ανεξάρτητες προσωπικότητες, προωθεί την ελεύθερη σκέψη, ενισχύει την έκφραση συναισθημάτων, καλλιεργεί τη φαντασία και τη δημιουργικότητα.
  • Καθορίζει σε μεγάλο βαθμό το αν ένα παιδί θα αποκτήσει θετική ή όχι στάση για το σχολείο και τη γνώση.
  • Είναι χώρος γέλιου, παιχνιδιού και κοινωνικοποίησης.

Με λίγα λόγια είναι το θεμέλιο για μια καλύτερη κοινωνία.

Θα δανειστώ ένα απόσπασμα από βιβλίο του Robert Fulghum που θεωρώ ότι τα λέει όλα, απλά και κατανοητά:

«…ΟΣΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΡΩ για το πώς να ζω, τι να κάνω και πώς να είμαι, τα έμαθα στο νηπιαγωγείο. Η σοφία δε βρισκόταν στην κορυφή του σχολικού βουνού, αλλά εκεί, στα βουναλάκια από άμμο, στο νηπιαγωγείο.

Αυτά είναι τα πράγματα που έμαθα:

Να μοιράζεσαι τα πάντα.

Να παίζεις τίμια.

Να μη χτυπάς τους άλλους.

Να βάζεις τα πράγματα πάλι εκεί που τα βρήκες.

Να καθαρίζεις τις τσαπατσουλιές σου.

Να μην παίρνεις τα πράγματα που δεν είναι δικά σου.

Να λες συγνώμη, όταν πληγώνεις κάποιον.

Να πλένεις τα χέρια σου πριν από το φαγητό.

Να ζεις μια ισορροπημένη ζωή: να μαθαίνεις λίγο, να σκέπτεσαι λίγο, να σχεδιάζεις, να ζωγραφίζεις, να τραγουδάς, να χορεύεις, να παίζεις και να εργάζεσαι κάθε μέρα από λίγο.

Να παίρνεις έναν υπνάκο το απόγευμα.

Όταν βγαίνεις έξω στον κόσμο, να προσέχεις την κίνηση, να κρατιέσαι από το χέρι και να μένεις μαζί με τους άλλους….

Όλα όσα πρέπει να ξέρετε βρίσκονται κάπου εδώ μέσα. Ο χρυσός κανόνας, η αγάπη και οι βασικές αρχές υγιεινής, η οικολογία, η πολιτική, η ισότητα και η υγιεινή ζωή. Πάρτε μια απ’ αυτές τις συμβουλές, εκφράστε την με επιτηδευμένη ορολογία ενηλίκων και εφαρμόστε την στην οικογενειακή σας ζωή, στην εργασίας σας, στην κυβέρνησή σας, στον κόσμο σας. Θα παραμείνει αληθινή, ξεκάθαρη, σταθερή…»

elernifourli.gr"

Σχόλια