Μαθητές του 3ου Δημοτικού Σχολείου Ψαχνών στο Φαράγγι της Αγάλης. Δράσεις για την κλιματική αλλαγή. Οπτικοακουστικό υλικό

  Σήμερα οι μαθητές της Ε και της ΣΤ' τάξης του 3ου Δημοτικού Σχολείου Ψαχνών επισκέφθηκαν το Κέντρο Περιβαλλοντικής εκπαίδευσης του Δήμου Διρφύων-Μεσσαπίωξ που βρίσκεται στην τοπική κοινότητα της Λούτσας. Οι μαθητές μαζί με το ΚΕΠΕΑ πραγματοποίησαν δράση για την κλιματική αλλαγή στο Φαράγγι της Αγαλης. 

Πριν όμως αναφερθούμε στις δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν,ας δούμε τι σημαίνει η λέξη φαράγγι.

Η λέξη "φαράγγι" στα νέα ελληνικά σημαίνει ένα βαθύ ρήγμα σε βουνά, μια βαθιά χαράδρα με απότομες πλαγιές. Τα φαράγγια συχνά δημιουργούνται από τη διαβρωτική δράση των υδάτινων ρευμάτων ή μπορεί να είναι αποτέλεσμα τεκτονικών διεργασιών. 

Τώρα σε ότι αφορά το  Φαράγγι της Αγάλης, όπως έμαθαν και οι μικροί εξερευνητές- μαθητές, είναι ένα από τα πιο όμορφα φυσικά τοπία στην Εύβοια και αποτελεί έναν δημοφιλή προορισμό για πεζοπορία. Βρίσκεται στις δυτικές πλαγιές της Δίρφυς και προσφέρει μια εντυπωσιακή διαδρομή με πλούσια βλάστηση, περιλαμβάνοντας χαλέπιους πεύκης,έλατα,  θαμνώδη φυτά όπως πουρνάρια, ρίγανες, θυμάρια, δεντρολίβανα, αιωνόβια πλατάνια, φιλύρες, σορβιές, γκορτσιές, βελανιδιές, σφενδάμια, καστανιές και σπάνια λουλούδια¹.


Το φαράγγι διατρέχεται από ένα ρυάκι που σχηματίζει όμορφες λίμνες και καταρράκτες, με τα νερά του να πηγάζουν από τις πηγές Αρκουδόβρυση και Κρυόβρυση, οι οποίες είναι και οι κύριες πηγές του ποταμού Μεσσάπιου. Το συνολικό μήκος του φαραγγιού φτάνει τα 6 χιλιόμετρα.


Η διαδρομή μέσα στο φαράγγι είναι κατηφορική και καλά σηματοδοτημένη, με σήματα στα δέντρα και πινακίδες, προσφέροντας μια μοναδική εμπειρία στη φύση. Είναι κατάλληλο ακόμα και για όσους κάνουν τα πρώτα τους βήματα στα βουνά¹.


Το όνομα "Αγάλη" πιθανόν προέρχεται από το "αγάλι", που σημαίνει "αργά", λόγω των στενών και ανηφορικών σημείων του φαραγγιού, όπου οι περιπατητές πρέπει να πορεύονται αργά. Βέβαια υπάρχουν και άλλες δύο εκδοχές, η μια εκ των οποίων αναφέρει ότι προέρχεται από την αγκάλη και η άλλη ότι προέρχεται από το ρήμα αγκαλιάζω, που σημαίνει χαίρομαι. 


Αξίζουν πολλά συγχαρητήρια για την υπέροχη ημέρα που πέρασαν οι μαθητές της Ε και ΣΤ του 3ου Δημοτικού Σχολείου Ψαχνών τα μέλη του ΚΕΠΕΑ Διρφύων-Μεσσαπίων Μπαϊρακτάρης Δημήτρης, Ζιάκα Χαρά, Παναγιώτου Άγγελος, ο Μιχάλης Καλαβρής για την μεταφορά των μαθητών και οι δασκάλες Γερογιαννη Ελένη, Ρούπα Χρύσα και Μετοχιάτη Μαρία που συνόδευσαν τους μαθητές και έλαβαν μέρος και στις δράσεις.

Κατά τη διάρκεια του περιβαλλοντικού προγράμματος οι μαθητές και οι μαθήτριες ενημερώθηκαν για την κλιματική αλλαγή που βρίσκεται σε εξέλιξη, το ρόλο του φαινομένου του θερμοκηπίου και την ανθρώπινη παρέμβαση ως βασικότερη αιτία αυτής μέσω της καύσης ορυκτών καυσίμων για την κάλυψη αναγκών ενέργειας, βιομηχανίας, μετακίνησης, θέρμανσης, μεταφορών, γεωργίας και κτηνοτροφίας. Επίσης, αντιλήφθηκαν τη σημαντικότητα των συνεπειών της και ιδίως αυτής των φυσικών κσταστροφών. Τέλος,  διαπίστωσαν, ότι με την εξοικονόμηση ενέργειας, τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, την προστασία των δασικών οικοσυστημάτων, τη δεντροφύτευση-αναδάσωση, την ανακύκλωση, την επαναχρησιμοποίηση, την κομποστοποίηση και τη μη σπατάλη νερού μπορεί ο πλανήτης να παραμείνει βιώσιμος και για τις μελλοντικές γενιές. Έτσι, αποφάσισαν να αναλάβουν και αυτοί δράση ξεκινώντας από απλές καθημερινές ενέργειες.

Παράλληλα, συμμετείχαν σε αντίστοιχες βιωματικές δραστηριότητες: προσομείωση φαινομένου θερμοκηπίου, ανακάλυψη ρόλου δέντρων ως αποθήκες CO2, πρόβλεψη εξοικονόμησης ενέργειας, διατάραξη οικοσυστήματος από φυσική καταστροφή, παιχνίδι αξιολόγησης κ.α.








































Σχόλια