Μια ξεχωριστή συνέντευξη του μουσικού Νίκου Γκέκα.

 


Ένας από τους μουσικούς, που εκπροσωπούν επάξια την σημερινή rock μουσική είναι ο Νίκος Γκέκας, ο οποίος κατάγεται από τα Ψαχνά, όπου και διαμένει. Με αφορμή τον τρίτο του προσωπικό δίσκο με τίτλο "Ορίζοντες",τον προσκάλεσα να κάνουμε μια συζήτηση για το έργο του όπου και δέχθηκε με μεγάλη χαρά. 

1. Νίκο ευχαριστώ πολύ που δέχθηκες την πρόσκληση μου. Όπως αναφέρεις και εσύ ο ίδιος εντός του 2024 θα κυκλοφορήσει ο τρίτος προσωπικός σου δίσκος. Θα ήθελα να μοιραστείς μαζί μας λίγα λόγια για αυτόν

Ευχαριστώ κι εγώ για την πρόσκληση. Πράγματι έπειτα απ` την κυκλοφορία του πρώτου μου δίσκου “Σκοτεινή Ηχώ” το 2008 και του δεύτερου “Toυ ονείρου η φυγή” το 2018, αναμένεται και η κυκλοφορία του τρίτου προσωπικού μου δίσκου “ Oρίζοντες “ μέσα στο 2024. Πρόκειται για ένα δίσκο ελληνόφωνου ροκ που περιλαμβάνει τραγούδια στα οποία έχω γράψει τους στίχους και την μουσική εγώ, ενώ έχω αναλάβει και ο ίδιος την ερμηνεία τους. Αποτελεί κατά την γνώμη μου την πιο ώριμη και ολοκληρωμένη δουλειά που έχω κάνει μέχρι στιγμής τόσο από πλευράς στιχουργικής και σύνθεσης όσο και παραγωγής. Υπάρχει μεγάλο εύρος στη θεματολογία καθώς μπορείς να συναντήσεις τραγούδια που έχουν μια ποιητική προέκταση στο στίχο και συνοδεύονται από ανάλογες μουσικές ατμόσφαιρες, τραγούδια ελευθεριακού ιδεολογικού προσανατολισμού, τραγούδια φωτεινών εκλάμψεων που μπορεί να ακούσει οποιοσδήποτε ακροατής εκτιμά την καλή μουσική καθώς και μελοποιήσεις ποιημάτων. Συγκεκριμένα έχουν μελοποιηθεί ένα ποίημα του Έντγκαρ Άλλαν Πόε, ένα του Σαρλ Μπωντλαίρ και ένα του Κώστα Καρυωτάκη. Να σημειώσω εδώ ότι ο τρίτος μου δίσκος ξεκινάει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο καθώς το ομώνυμο τραγούδι μου “ Ορίζοντες” που κυκλοφόρησε πρόσφατα σαν προπομπός του άλμπουμ επιλέχθηκε για την συλλογή “Underground Όνειρα 6” του Rockap.gr , με την νέα ελληνική ροκ σκηνή της χώρας μας.



2. Ο τίτλος όπως αναφέρεις είναι Ορίζοντες. Οι δικοί σου Ορίζοντες ποιοι είναι;

Οι δικοί μου ορίζοντες είναι άμεσα συνυφασμένοι

με αξίες και ιδανικά όπως αυτά της ελευθερίας και της αλήθειας. Επίσης σκιαγραφούν έναν καλύτερο κι ομορφότερο κόσμο και μια πιο ανθρώπινη κοινωνία, αιτήματα που δεν είναι ουτοπία αρκεί να αγωνιστεί ο καθένας μας απ` το δικό του μετερίζι προς αυτή την κατεύθυνση 



3. Ψάχνοντας στους δίσκους σου έχω βρει πολύ όμορφα τραγούδια, που πραγματικά όλα κάτι έχουν να πουν. Θα ήθελα να μας μιλήσεις λίγο για τραγούδι Μόνος, που γράφτηκε για την καταστροφή της Β. Ευβοίας από την πύρινη λαίλαπα.

Το τραγούδι μου “Mόνος” βρίσκεται στο δεύτερο προσωπικό μου δίσκο και είναι αφιερωμένο στο καμένο δάσος της περιοχής μας. Ήταν το ελάχιστο που μπορούσα να κάνω ώστε να εκφράσω την λύπη μου για αυτή την τεράστια οικολογική καταστροφή που συντελέστηκε στον τόπο μας, με τις τρομερές συνέπειες τόσο για το περιβάλλον όσο και για τις ζωές των κατοίκων της περιοχής. Βέβαια κάθε χρόνο γινόμαστε στο ίδιο έργο θεατές με τις εκάστοτε κυβερνήσεις να στέκονται ανίκανες να πάρουν τα κατάλληλα μέτρα ώστε να περιορίσουν το φαινόμενο κάτι που μόνο αθώο δεν είναι βέβαια αφού ως γνωστόν παίζονται τεράστια οικονομικά συμφέροντα από πίσω… Για το τραγούδι τώρα να υπογραμμίσω ότι το βίντεο με το οποίο παρουσιάζεται το κομμάτι στο you tube έχει μεγάλο ενδιαφέρον καθώς περιέχει φωτογραφίες από καμένο δάσος της περιοχής μας σε τρισδιάστατη μορφή υψηλής τεχνολογίας που συνυπάρχουν με εντυπωσιακά εφέ περνώντας μ` αυτόν τον τρόπο μηνύματα για αυτή την τεράστια οικολογική καταστροφή.



4. Ένα άλλο τραγούδι που ξεχώρισα είναι τα Ρομποτακια. Πόσο επίκαιρο θεωρείς ότι είναι το παρόν τραγούδι;

Το “Ρομποτάκια” είναι επίσης ένα τραγούδι απ` το δεύτερο προσωπικό μου άλμπουμ. Μπορώ να πω ότι έχει αποκτήσει φανατικό κοινό αφού να φανταστείς στις live εμφανίσεις μου, ο κόσμος ζητάει επίμονα να το παίξω! Στιγματίζει και καυτηριάζει εκείνη την κατηγορία των ανθρώπων που με μοναδικό τους γνώμονα το κέρδος καταπατούν χωρίς ηθικές αναστολές αξίες και ιδανικά ,υπηρετώντας πιστά το σύστημα , αποτελώντας έτσι πια ένα τέλειο γρανάζι για την κρατική μηχανή. Λαμβάνοντας υπ` όψιν ότι οι δυσμενείς κοινωνικές συνθήκες που βιώνουμε ωθούν όλο και περισσότερο κόσμο προς αυτή την κατεύθυνση, θεωρώ ότι είναι πιο επίκαιρο από ποτέ. 




5. Επίσης με αφορμή το τραγούδι σου Κάθαρση, θα ήθελα να σε ρωτήσω τι σημαίνει στη ζωή σου Κάθαρση;

Κάθαρση για μένα σημαίνει η λύτρωση που επέρχεται στην ψυχοσύνθεσή μας μέσω των επιλογών μας στη ζωή . Θεωρώ ότι πρέπει να αφήνουμε πίσω οτιδήποτε μας κρατάει χαμηλά ,είτε πρόκειται για πρόσωπα είτε για καταστάσεις και αντίθετα να επιζητούμε εκείνες τις προυποθέσεις που μας βοηθάνε να ανοίξουμε τα φτερά μας και να ανακαλύψουμε τις δυνατότητες και το μεγαλείο της ανθρώπινης ύπαρξης. Μπορεί αυτός ο δρόμος να φαντάζει κακοτράχαλος και πολλές φορές το τίμημα να είναι μεγάλο , αλλά πάντα οδηγεί στην λύτρωση , στην κάθαρση , στο φως.



6. Όλοι γνωρίζουμε ότι έχεις μελοποιήσει ποιήματα του Καρυωτάκη, της Γώγου και όχι μόνο. Για πες μας λίγα λόγια για αυτό σου το τόλμημα;

Παράλληλα με την μουσική ένας άλλος τομέας τέχνης που έχει επηρεάσει σημαντικά τη σκέψη μου και την συνείδησή μου είναι η ενασχόληση μου με την ποίηση και την λογοτεχνία. Έτσι έχω μελοποιήσει ποιήματα αγαπημένων ποιητών όπως Κώστα Καρυωτάκη, Κατερίνα Γώγου, Θάνο Ανεστόπουλο, Έντγκαρ Άλλαν Πόε , Σαρλ Μπωντλαίρ, Κώστα Ουράνη, Αρτύρ Ρεμπώ κ.α. Μάλιστα οι μελοποιήσεις που έχουν κυκλοφορήσει στην δισκογραφία μου μπορώ να πω ότι έχουν σημαντική απήχηση στο κοινό που ακούει αυτό το είδος μουσικής.




7. Εκτός από το τραγούδι έχεις εκδώσει και μια ποιητική συλλογή με τίτλο "Μελαγχολία"! Από πού εμπνεύστηκες  για το έργο σου αυτό;


Η ποιητική μου συλλογή “ Μελαγχολία “ κυκλοφόρησε απ` τις εκδόσεις Οσελότος το 2011. Σαν επιρροή για αυτήν την ποιητική συλλογή υπήρξε ένα λογοτεχνικό ρεύμα που χαρακτηρίζεται ως “καταραμένοι ποιητές”. Πρόκειται για άγγλους και γάλλους ποιητές που υπήρξαν αιρετικοί όσον αφορά τον τρόπο έκφρασης ,που αδικήθηκαν απ` την μοίρα, η προσφορά τους στα γράμματα δεν αναγνωρίστηκε όσο θα έπρεπε και σαν στάση ζωής επέλεξαν το περιθώριο. Τώρα η έμπνευση των ποιημάτων της “ Μελαγχολίας” ποικίλει και μπορεί να προέρχεται από την πνευματική αναζήτηση, από κάποιον δυνατό έρωτα, από ένα δύσκολο βίωμα, από την ενατένιση ενός υπέροχου τοπίου, από σκέψεις κοινωνικού προβληματισμού κτλ
 Για να αποκτήσετε το βιβλίο κάντε κλικ εδώ 

8. Όπως γνωρίζουμε όλοι είσαι και ο ιδιοκτήτης του Εναλλακτικού rock bar, που βρίσκεται στα Ψαχνά. Από αυτό έχουν περάσει πολλοί τραγουδιστές και πολλά συγκροτήματα. Ποιον ή ποιους έχεις ξεχωρίσει; 



Ως γνωστόν απ` το Εναλλακτικό έχουν περάσει πολλά σημαντικά συγκροτήματα και καλλιτέχνες που αποτελούν την ζωντανή ιστορία της ελληνικής εναλλακτικής σκηνής .Έτσι κι εγώ αισθάνομαι τυχερός που έχω την δυνατότητα να γνωρίζω , να περνάω στιγμές και να ανταλλάσω απόψεις με τέτοιους ανθρώπους. Αν θα ξεχώριζα κάποιον αυτός θα ήταν ο Θάνος Ανεστόπουλος απ` το γνωστό ελληνικό ροκ συγκρότημα Διάφανα Κρίνα. Ο Θάνος ήταν ένα απ` τα πρότυπα της εφηβείας μου και πάντα ήταν ένα όνειρο να τον γνωρίσω από κοντά. Τον ξεχωρίζω λόγω της αυθεντικότητας του χαρακτήρα του καθώς έρχεται σε απόλυτη συνάφεια με το έργο του αλλά και τον τρόπο ζωής του. Δυστυχώς έφυγε απ` την ζωή πριν μερικά χρόνια, γεγονός που με λύπησε ιδιαίτερα και αποτέλεσε και την αιτία για να μελοποιήσω ένα ποίημα του. το “Aφέθηκε στα χέρια μου η λύπη της” που υπάρχει στο δεύτερο προσωπικό μου άλμπουμ, τονίζοντας έτσι το μέγεθος της απώλειάς του.


9. Εκτός από τον δίσκο Ορίζοντες που θα κυκλοφορήσει σύντομα ετοιμάζεις κάτι άλλο αυτό το διάστημα;

Αυτό τον καιρό έχω ολοκληρώσει μια δεύτερη ποιητική συλλογή και είναι στα πλάνα μου να εκδοθεί κάποια στιγμή στο προσεχές μέλλον. Θα προηγηθεί βέβαια η κυκλοφορία του τρίτου προσωπικού μου δίσκου.


10. Πριν κλείσουμε αυτή την όμορφη συνέντευξη θα ήθελα, όπως πράττω με όλους τους συνεντευξιαζόμενους, να παίξουμε ένα παιχνίδι. Θα σου δώσω μερικές λέξεις και θα μου πεις τι σημαίνουν για εσένα:

Να σ` ευχαριστήσω σε αυτό το σημείο κι εγώ με την σειρά μου, και να τονίσω ότι είναι πολύ σημαντικό να λαμβάνονται τέτοιου είδους πρωτοβουλίες στον τόπο μας…



Ζωή : Η ζωή εν τέλει είναι ένα δώρο που μας δόθηκε απλόχερα. Μας κερνάει άλλοτε μεγάλες χαρές κι άλλοτε μεγάλες πίκρες. Επειδή όμως τίποτα δεν είναι δεδομένο κι χρόνος είναι αμείλικτος ,οφείλουμε να βιώνουμε τις στιγμές μας και το τώρα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Θα δανειστώ σ` αυτό το σημείο και ένα στίχο του Γιάννη Αγγελάκα που περιγράφει την αντίφαση της ζωής : “ H ζωή είναι μικρή για να ` ναι θλιβερή. Η ζωή είναι μεγάλη, μην την κάνεις καρναβάλι…”


Ροκ: Το ροκ ξεπερνά το στενά όρια του μουσικού είδους και επεκτείνεται σε ολόκληρη φιλοσοφία ζωής και ιδεολογία. Μια ιδεολογία που μας προτρέπει να παραμένουμε ασυμβίβαστοι προς τα κακώς κείμενα της κοινωνίας ένω μπορεί να αποτελέσει το κίνητρο, την δύναμη και την έμπνευση για τους κοινωνικούς αγώνες.


Εναλλακτικό : Το Εναλλακτικό είναι ένα εγχείρημα μέσω του οποίου ο κόσμος της περιοχής έχει την δυνατότητα να έρθει σε επαφή με την εναλλακτική μουσική και την ροκ κουλτούρα. Έχει καθιερωθεί σαν μουσική σκηνή και σαν μπαρ όπου θα ακούσεις καλή ροκ μουσική. Είναι ένας χώρος στον οποίο επικοινωνώ μέσω των live εμφανίσεων μου το μουσικό μου έργο με τον κόσμο της ευρύτερης περιοχής. Όπως ανέφερα και παραπάνω απ` το Εναλλακτικό έχουν περάσει πολύ μεγάλα ονόματα της ελληνικής εναλλακτικής σκηνής και αποτελεί κατά την γνώμη πολλών έναν ιστορικό πλέον χώρο. Παράλληλα έχει δώσει και το βήμα σε αξιόλογα σχήματα της περιοχής. Όλα αυτά τα χρόνια υπάρχει μια σημαντική μερίδα κόσμου που αν και μειοψηφία το ακολουθεί πιστά. Έτσι βρίσκεται πλέον στο δέκατο τρίτο χρόνο λειτουργίας του.


Καρυωτάκης : O Κώστας Kαρυωτάκης είναι ο αγαπημένος μου έλληνας ποιητής . Τα ποιητικό του έργο είναι πολύ σημαντικό και αποτελεί κεφάλαιο για την νεοελληνική ποίηση έχοντας επηρεάσει σημαντικά και πολλούς μεταγενέστερους έλληνες ποιητές. Μάλιστα η αγάπη μου για την ποίηση του είναι τέτοια που με έχει ωθήσει να μελοποιήσω και αρκετά ποιήματά του.


The Band : H μπάντα που ταξιδεύει το όνειρο! Το project Νίκος Γκέκας & Τhe Band είναι η ηλεκτρική εκδοχή των live εμφανίσεων μου και αποτελείται από εξαιρετικούς μουσικούς. Συγκεκριμένα είναι ο Φοίβος Ανδριόπουλος στα τύμπανα, ο Σωτήρης Κρυάδης στη ηλεκτρική κιθάρα , ο Στέλιος Μουσαμπέλλι στο μπάσο κι εγώ στη φωνή και την κιθάρα. Το σχήμα αυτό αποδίδει τραγούδια απ` την δισκογραφία μου καθώς και διασκευές απ` όλο το φάσμα της ελληνικής ροκ σκηνής. Μετά το τέλος κάθε συναυλίας αποκομίζει πάντα πολλά θετικά σχόλια και καλές εντυπώσεις απ` τον κόσμο που έρχεται να μας ακούσει.

Λευκές σκέψεις: Οι “Λευκές Σκέψεις” αποτελούν και τον τίτλο τραγουδιού που βρίσκεται στο δεύτερο προσωπικό μου άλμπουμ. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα ατμοσφαιρικό κομμάτι στο οποίο συντελείται μια σταδιακή κλιμάκωση συναισθημάτων και μουσικής. Περιγράφει το πέρασμα απ` την απαισιοδοξία και το σκοτάδι στην ελπίδα και στο φως. Θεωρώ ότι παρ `όλες τις δύσκολες συνθήκες που οι περισσότεροι βιώνουμε, οφείλουμε το σύνολο των σκέψεων μας να έχει θετικό πρόσημο, να πηγάζουν απ` το φως και να είναι κατά μια έννοια “λευκές”. Στο σημείο αυτό θα παραθέσω και σαν επίλογο τους στίχους με τους οποίους κλείνει το τραγούδι : 

“ Του χρόνου το πέρασμα πληγές σα ν` αφήνει στις φτέρνες μου. Το χάδι μονάχα της νυχτιάς κι απόψε θ` ασημώσει την ζήση μου. Στου ορίζοντα το νύχτωμα πικρά χαμογέλια ανθίζουν στο σπαραγμένο μου είναι. Της ελευθερίας το κάλεσμα, σαγήνη να θυμίζει γυναικίσια…”


Σχόλια