Ελ. Σπυροπούλου: ‘Οι πτυχές της συνεργασίας γονέων, παιδιών και προπονητών, είναι κρίσιμες για την μακροπρόθεσμη ευεξία των παιδιών’
Η ομιλία της ψυχολόγου Ελεάννας Σπυροπούλου στη γιορτή λήξης περιόδου της Δόξας Διρφύων/Μεσσαπίων, που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 22/6, για τις ψυχολογικές πτυχές της συνεργασίας μεταξύ προπονητών, γονέων και παιδιών, εστιάζοντας στους τρόπους με τους οποίους γονείς και ειδικοί μπορούν επηρεάζουν θετικά την εξέλιξη του παιδιού, ως αθλητή κι όχι μόνο.
‘Αρχικά θα ήθελα να πω ένα πολύ μεγάλο ευχαριστώ και θα ήθελα ένα δυνατό χειροκρότημα για την πρόεδρο μας αλλά και για όλο το διοικητικό συμβούλιο.
Σήμερα λοιπόν είμαστε εδώ για να κάνουμε μία συνοπτική αναφορά στις ψυχολογικές πτυχές της συνεργασίας μεταξύ προπονητών, γονέων και παιδιών, εστιάζοντας στους τρόπους με τους οποίους γονείς και ειδικοί μπορούν επηρεάζουν θετικά την εξέλιξη του παιδιού, ως αθλητή κι όχι μόνο.
Αρχικά, είναι γνωστό ότι η υποστήριξη και η ενθάρρυνση από τους γονείς ενισχύει την αυτοπεποίθηση και την ψυχική ευημερία των παιδιών, βοηθώντας τα να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις του ποδοσφαίρου. Επίσης, το ενδιαφέρον για την πρόοδο τους συμβάλει στην ανάπτυξη ενός ισχυρού δεσμού με το άθλημα. Η θετική αλληλεπίδραση και η συνεργασία με τους ειδικούς μπορούν να ενισχύσουν την επιθυμία των παιδιών να συνεχίσουν να ασχολούνται με το ποδόσφαιρο. Κι αυτό γιατί γονείς και προπονητές που δημιουργούν ένα θετικό-υποστηρικτικό περιβάλλον κάνουν τα παιδιά να αισθάνονται ευχάριστα και να απολαμβάνουν την αθλητική δραστηριότητα. Αυτό συμβάλλει στη διατήρηση του ενδιαφέροντος και τη συμμετοχής τους στο άθλημα εν καιρώ.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο δημιουργείται και διατηρείται ένα κλίμα εμπιστοσύνης και αλληλοσεβασμού. Τα παιδιά αισθάνονται ασφάλεια και επάρκεια. Γεγονός που ενισχύει την αίσθηση του ‘ανήκειν’ στην ομάδα τους. Η ενεργή συμμετοχή των γονέων, όπως η παρακολούθηση των αγώνων και των προπονήσεων, μπορεί να ενισχύει την αυτοπεποίθηση των νεαρών αθλητών. Είναι σημαντικό όμως να κατανοούν τα όρια, ώστε να βοηθήσουν τα παιδιά να αναπτύξουν αυτονομία και ανεξαρτησία στον αθλητικό τομέα. Η πίεση με αποκλειστικό σκοπό τη νίκη είναι καλό να αποφεύγεται, καθώς συχνά επιφέρει συναισθήματα άγχους και ματαίωσης στους νεαρούς αθλητές.
Βέβαια, κεντρική φιγούρα στην αθλητική ζωή των παιδιών αποτελεί ο προπονητής. Ο ρόλος του οποίου δεν περιορίζεται μόνο στην εκπαίδευση, στις τεχνικές δεξιότητες, αλλά επεκτείνεται στην καθοδήγηση και την ψυχολογική τους υποστήριξη, βοηθώντας τα να αναπτύξουν θετική εικόνα για τον εαυτό τους. Οι προπονητές που αφιερώνουν χρόνο για να ακούσουν τους αθλητές τους και να τους παρέχουν ανατροφοδότηση ενισχύουν την αίσθηση της αξίας και της αυτοεκτίμησης στα παιδιά. Επίσης η καθοδήγηση που εστιάζει στην προσπάθεια και τη βελτίωση, αντί για την απόλυτη επιτυχία, δημιουργεί ένα θετικό και υποστηρικτικό περιβάλλον, που προωθεί την εξέλιξη τους.
Φυσικά διαφωνίες εντός της ομάδας είναι αναπόφευκτες, καθώς τα παιδιά έχουν διαφορετικές προσωπικότητες και διαφορετικά επίπεδα ικανοτήτων. Όμως, η σωστή διαχείριση τους από τους γονείς και από τους ειδικούς, μπορεί να τους διδάξει σημαντικές δεξιότητες. Όπως είναι η επίλυση προβλημάτων και η συνεργασία. Όταν οι συγκρούσεις αντιμετωπίζονται με δίκαιο και υποστηρικτικό τρόπο, οι νεαροί αθλητές μπορούν να κατανοήσουν, να δεχτούν τις διαφορές τους και να ωφεληθούν στον μέγιστο βαθμό από τον αθλητισμό.
Ας μην ξεχνάμε ότι το ποδόσφαιρο είναι ομαδικό άθλημα, που απαιτεί συνεργασία, επικοινωνία και ομαδικό πνεύμα. Τα παιδιά μαθαίνουν να δουλεύουν ως ομάδα, να υποστηρίζουν τους συμπαίκτες τους και να αντιμετωπίζουν τις δυσκολίες συλλογικά. Αυτά τα εφόδια είναι πολύτιμα, για την κοινωνική τους ανάπτυξη και μπορούν να επηρεάσουν θετικά την καθημερινή τους ζωή, εντός και εκτός γηπέδου. Για παράδειγμα, η ενασχόληση με τον αθλητισμό συνεισφέρει στην ανάπτυξη της ψυχικής ανεκτικότητας, η οποία μας βοηθά να διαχειριζόμαστε δύσκολες και απαιτητικές καταστάσεις. Έτσι τα παιδιά μαθαίνουν να διαχειρίζονται την ήττα, την αποτυχία και το στρες. Οι προπονητές και οι γονείς μπορούν να ενισχύουν αυτή την ιδιότητα, προσφέροντας υποστήριξη και καθοδήγηση.
Επίσης, οι ευκαιρίες για ηγεσία και ανάληψη ευθυνών, που προσφέρει το ποδόσφαιρο, ενισχύονται μέσα από την ανάλογη συμπεριφορά των γονέων και των ειδικών. Τα παιδιά που ενδιαφέρονται να αναλάβουν ηγετικούς ρόλους στην ομάδα αναπτύσσουν δεξιότητες, όπως είναι η λήψη αποφάσεων και η επίλυση προβλημάτων και η ανάληψη ευθυνών. Αυτές οι δεξιότητες είναι πολύτιμες, για την προσωπική και την επαγγελματική ανάπτυξη τους στο μέλλον.
Κλείνοντας λοιπόν, οι πτυχές της συνεργασίας γονέων, παιδιών και προπονητών, είναι κρίσιμες για την μακροπρόθεσμη ευεξία των παιδιών, όχι μόνο στον αθλητισμό αλλά γενικότερα στη ζωή τους. Η κατανόηση και η συνεργασία μεταξύ όλων των μερών είναι απαραίτητη, για την υγιή ανάπτυξη των νεαρών αθλητών. Οι γονείς έχοντας εμπιστοσύνη στους ειδικούς μπορούν να δημιουργήσουν θετικές αθλητικές εμπειρίες στα παιδιά, οι οποίες θα διαρκέσουν για μια ζωή.
Ευχαριστώ πολύ’.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου