Η Ιωάννα Μαντζώρου για τη νέα σχολική χρονιά
![]() |
Σε λίγες ημέρες θα χτυπήσει το πρώτο κουδούνι για την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς. Έτσι πήραμε μια μίνι συνέντευξη από την δημοτική σύμβουλο και φιλόλογο Ιωάννα Μαντζώρου για τη νέα σχολική χρονιά, την οποία ευχαριστούμε θερμά. Αναλυτικά η συνέντευξη έχει ως εξής:
1. Ιωάννα, η νέα σχολική χρονιά ξεκινά. Ποιες θεωρείς ότι είναι οι μεγαλύτερες ανάγκες του ελληνικού σχολείου και ειδικότερα εδώ στον Δήμο Διρφύων -Μεσσαπίων σήμερα;
Όπως και σε όλη την Ελλάδα τα σχολεία μας φαίνεται ότι έχουν πρωτίστως ανάγκη από επαρκείς υλικοτεχνικές υποδομές και ασφαλείς χώρους για τα παιδιά μας και οπωσδήποτε πλήρη κάλυψη από εκπαιδευτικό προσωπικό. Στον Δήμο μας οι σχολικές μονάδες μας με επικεφαλής τον Δήμαρχό μας και τη συνεργασία όλων μας με τους αρμόδιους αντιδημάρχους, τους προέδρους των κοινοτήτων και του προσωπικού, εργαζόμαστε ώστε όλα να είναι έτοιμα να υποδεχτούν τους μαθητές μας στις 11 του Σεπτέμβρη. Οι καθαρίστριες του Δήμου μας είναι ήδη στις θέσεις τους και από την εικόνα που έχω οι εκπαιδευτικοί βρίσκονται από την 1η Σεπτέμβρη στα σχολεία μας και τοποθετούνται ειδικότητες ώστε να μην υπάρχει έλλειψη σε διδακτικό προσωπικό. Φέτος με συστηματική ομαδική εργασία έχουμε σχολεία όπως το 2Ο Δημοτικό Ψαχνών όπου στεγάζεται και το Ειδικό σχολείο, που έχουν μπει στο πρόγραμμα Μαριέττα Γιαννάκου στα οποία γίνονται συνεχείς εργασίες ώστε να εκσυγχρονιστούν οι υποδομές τους, όπως επίσης στα σχολεία της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του Δήμου μας, όπου τοποθετούνται νέα κλιματιστικά από τον Δήμο.
2. Πιστεύεις ότι το σημερινό σχολείο προετοιμάζει ουσιαστικά τα παιδιά για τη ζωή ή χρειάζεται μια ριζική αλλαγή;
Το σημερινό σχολείο θα το χαρακτήριζα περισσότερο τεχνοκρατικό γεγονός που ναι μεν προσφέρει γνώσεις, αλλά δεν φαίνεται να προετοιμάζει ολόπλευρα τα παιδιά για τις πραγματικές προκλήσεις της ζωής. Αυτό που χρειάζεται είναι ο συνδυασμός τεχνοκρατικής και ανθρωπιστικής Παιδείας, ώστε να καλλιεργούνται δεξιότητες, κριτική σκέψη, συνεργασία σε συνδυασμό με δημιουργικότητα, υπευθυνότητα και οικολογική συνείδηση.
3. Ως φιλόλογος, ποιον ρόλο θεωρείς πιο σημαντικό στη διδασκαλία: να μεταδίδεις γνώση ή να λειτουργείς ως καθοδηγήτρια/μέντορας για τους μαθητές σου;
Η γνώση είναι απαραίτητη αφού οι κοινωνίες μας είναι πλέον κοινωνίες στις οποίες η γνώση είναι δύναμη για την εξέλιξη κάθε νέου στη σύγχρονη εποχή . Κατά τη γνώμη μου ο ρόλος του εκπαιδευτικού οφείλει να είναι κυρίως καθοδηγητικός και μέσα από μεθόδους καθαρά μαθητοκεντρικές να οδηγούμαστε στην ανακάλυψη της γνώσης από κοινού με τους μαθητές μας. Ο εκπαιδευτικός μέσα από τη διδασκαλία πρέπει κατά τη γνώμη μου να εμπνέει, να λειτουργεί ως μέντορας κυρίως στα πλαίσια βιωματικής μάθησης, όμως δεν το θεωρώ αυτό αυτοσκοπό, διότι είναι κατάκτηση του εκπαιδευτικού, δεν θεωρείται αυτονόητο. Αν είναι να το κατακτήσεις θα συντελεστεί μέσα από τις σχέσεις που χτίζεις καθημερινά με τους μαθητές σου. Σκοπός είναι στη δυσκολία να θυμούνται τα λόγια σου και τις πράξεις σου και να βρίσκουν λύσεις. Άλλωστε, είναι ανάγκη να συνειδητοποιούμε ότι τα παιδιά δεν κάνουν ό,τι τους λες. Κάνουν αυτό που κάνεις.
4. Η τεχνολογία και η τεχνητή Νοημοσύνη στην εκπαίδευση μπαίνει ολοένα και περισσότερο στην τάξη. Πώς τη βιώνεις; Τελικά βοηθάει ή αποσπά την προσοχή των μαθητών;
Η τεχνολογία στην τάξη αποτελεί εργαλείο. Εργαλείο μάθησης και της ανακάλυψης της γνώσης. Δύο είναι κατά τη γνώμη μου τα ζητούμενα. Πρώτον να είναι και ο εκπαιδευτικός και φυσικά ο μαθητής γνώστες της τεχνολογίας. Αν τη χρησιμοποιείς ως εύκολη λύση υπάρχει ο κίνδυνος να μειώσεις τη δημιουργική σου σκέψη. Δεύτερον, ο εκπαιδευτικός να την χειρίζεται σωστά για να βοηθά το μάθημα να γίνει πιο ζωντανό, εγείροντας το ενδιαφέρον των μαθητών. Υπερβολική ή λανθασμένη χρήση της μπορεί να οδηγήσει σε απόσπαση προσοχής ακόμη και σε εθισμό. Οπότε επιβάλλεται ισορροπία και ορθή χρήση για να λειτουργεί ωφέλιμα.
5. Θα ήθελες να δεις περισσότερες ψηφιακές υποδομές (π.χ. διαδραστικούς πίνακες, tablets, ψηφιακά βιβλία) στα σχολεία;
Ναι πάντα είναι απαραίτητο να υπάρχουν και υπάρχουν σε πολύ μεγάλο πλέον βαθμό κυρίως με τους διαδραστικούς πίνακες στις τάξεις. Προσωπικά όμως δεν θα ήθελα υπερχρήση και υπερέκθεση των μαθητών. Οι μαθητές μου πέρυσι σε ταξίδι τους σε σχολεία στην Πορτογαλία μου ανέφεραν ότι δεν υπήρχαν διαδραστικοί πίνακες σε κάθε τάξη, αλλά περισσότεροι χώροι αθλητισμού, ξεκούρασης και μελέτης σε σχέση με τα δικά μας σχολεία.
6. Τι πιστεύεις ότι έχουν στη σημερινή εποχή ανάγκη περισσότερο οι μαθητές από τους εκπαιδευτικούς τους;
Γέφυρες επικοινωνίας με τους εκπαιδευτικούς τους! Σε μια εποχή που εξελίσσεται ραγδαία δεν μπορείς να είσαι ο εκπαιδευτικός αυθεντία που απαιτεί να μελετήσουν, να διαβάσουν, να υπακούν σε εντολές ως αποτέλεσμα εξουσιαστικής αντίληψης. Τα παιδιά σε κάθε εποχή αλλά κυρίως στην απαιτητική σύγχρονη εποχή έχουν ανάγκη από άλλους τρόπους επικοινωνίας που έχουν ως βάση την ειλικρινή σου στάση και το ενδιαφέρον σου για τις ανάγκες τους. Να τους μάθεις να μαθαίνουν, να εκφράζονται όταν έχουν πρόβλημα, να εμπιστεύονται το πρόσωπό σου.
7. Αν μπορούσες να αλλάξεις τρία πράγματα άμεσα στο εκπαιδευτικό σύστημα, ποια θα ήταν αυτά;
Το εξετασιοκεντρικό σύστημα πρώτα απ΄όλα. Σε μια εποχή που εξελίσσεται ραγδαία δεν μπορείς να ζητάς από τον μαθητή να δείξει τις ικανότητές του μέσα από μια εξέταση σε μια συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Ο νέος βρίσκεται σε μια ευαίσθητη στιγμή της ανάπτυξής του και το τελευταίο που έχει ανάγκη είναι να τον πιέζουν να δείξει μέσα σε τέσσερις ημέρες ότι αξίζει για μια θέση στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση μέσα από τη διαδικασία των εξετάσεων. Υπάρχουν πολλοί εναλλακτικοί τρόποι αξιολόγησης που μπορούν να εφαρμοστούν.
Δεύτερον, θα άλλαζα τη στείρα απομνημονευτική μάθηση με βιωματική, οπότε θα επέλεγα πολλά εργαστήρια και πολλούς χώρους άθλησης, περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και χρόνο για δημιουργία μελλοντικών ενεργών πολιτών. Θα αύξανα τις ώρες της Λογοτεχνίας, της Ποίησης, των Καλλιτεχνικών.
Τέλος θα αναζητούσα απομάκρυνση από παλαιολιθικούς τρόπους διδασκαλίας και συνεχή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για να είναι πάντα έτοιμοι να ανταποκριθούν στις νέες ανάγκες.
8. Και τέλος, ποιο είναι το μήνυμα που θα ήθελες να στείλεις στους μαθητές που ξεκινούν φέτος τη σχολική χρονιά;
Η νέα σχολική χρονιά είναι μια ευκαιρία για νέα ξεκινήματα. Μη φοβάστε να κάνετε λάθη, από αυτά μαθαίνουμε. Να έχετε όρεξη, δύναμη και αισιοδοξία και να θυμάστε ότι το σχολείο δεν είναι μόνο μαθήματα. Είναι χώρος κοινωνικοποίησης μέσα από εμπειρίες, φιλίες και χαρά για το μέλλον που χτίζεται μέσα στους χώρους του. Για το μέλλον που σας περιμένει!
Καλή σχολική χρονιά!
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου